أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

جشن دولتی نوروز را لغو کنید

<>

 به نقل از الف

کد مطلب: 98433

چاپ ارسال به رفقا

۲۵ اسفند ۱۳۸۹
بخش خبری الف
 
صاحبنظران سیاسی با اشاره به کشتار مردم بحرین و خیزش مردم منطقه خواستار لغو یا تجدیدنظر جدی در برگزاری جشن جهانی نوروز شدند.
 
به گزارش "الف"، نماینده مردم تهران گفت: هزینه کردن برای جشن نوروز فاقد مشروعیت است و از نظر سیاسی برای ایران قابل ‏قبول نیست.‏
 
غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با مهر در ‏بیان ارزیابی خود از برگزاری جشن نوروز و همزمانی آن با حوادث و تحولات منطقه گفت: فارغ از حوادثی که ‏منطقه شاهد آن است، برپا کردن جشن نوروز و دعوت از سران سایر کشورها تداعی کننده جشن های دوران ‏شاهنشاهی است.‏
 
وی معتقد است: هزینه کردن برای چنین جشن هایی فاقد مشروعیت است و از نظر سیاسی برای کشور ما که ‏محوریت اسلام را مبنا قرار داده، قابل قبول نیست.‏
 
نماینده مردم تهران اظهار داشت: باتوجه به وقوع انقلاب های منطقه، ما باید از برگزاری چنین جشن هایی حذر ‏کنیم.‏
 
مصباحی مقدم تاکید کرد: جشن نوروز باید لغو شود.‏
    
***
 
 نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری از برگزاری جشن جهانی نوروز در شرایطی که ملت های مسلمان منطقه گرفتار مصیبت بوده و توسط حکام خودکامه کشتار می شوند انتقاد کرد.
 
آیت الله عبدالنبی نمازی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با برگزاری جشن جهانی نوروز و مغایرت آن با شرایط کنونی منطقه گفت: مطرح کردن مسئله ایران منهای اسلام در اوضاع و احوال کنونی کشورهای منطقه به مصلحت نبوده و مصداق بارز یک انحراف است.
 
وی افزود: شاید نیت کسانی که بر این مسئله اصرار می کنند تقویت پیوندهای بین المللی با توجه به آداب و رسوم ایرانی است ولی ما می گوییم جمهوری اسلامی ایران نیازی به این گونه مسائل ندارد بلکه وقتی ما بر اسلام تاکید می کنیم همه آنچه را که برای پیوندهای بین المللی لازم است در آن وجود دارد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خطاب به برگزارکنندگان این مراسم گفت: ما به آنها نصیحت می کنیم که سرمایه و استعداد کشور را صرف این گونه کارها نکنند زیرا آنچه که امروز در جهان محور قرار گرفته و مورد توجه است اسلام بوده و ما وظیفه داریم اسلام را در جهان ترویج کنیم.
 
آیت الله نمازی طرح بحث مکتب ایرانی را نه به صلاح مطرح کنندگان این بحث، نه به صلاح ایران و نه به صلاح کشورهای منطقه دانست و گفت: اگر این عده به مباحث خود ادامه دهند قطعا مورد نکوهش و توبیخ ملت قرار خواهند گرفت.
 
وی با اعلام اینکه ما چیزی در دنبال کردن پیوندهای بین المللی کم نداریم، گفت: ایران هم در قالب ارزش های اسلامی جاسازی شده و نباید ایران را منهای اسلام مطرح کنیم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با اشاره به ایران قبل از انقلاب، تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی هیچکس ایران را نمی شناخت و آنچه که ایران را جهانی کرد بی شک انقلاب اسلامی بود.
 
آیت الله نمازی خطاب به مطرح کنندگان مکتب ایرانی توصیه کرد مصلحت خود، ملت و انقلاب را در نظر گرفته و به مسیر امام راحل ، مقام معظم رهبری و علمای اعلام باز گردند.
 
وی در ادامه برگزاری جشن ملی نوروز را به شرط اینکه آثار منفی برای کشور نداشته باشد مضر ندانست و گفت: اگر این بحث ها منجر به یک نوع ملی گرایی و عاملی در مقابل مکتب اسلام نشود ایرادی ندارد ولی ملی گرایی و قومیت گرایی از نظر اسلام محکوم است همان گونه که عرب گرایی در صدر اسلام مورد نکوهش پیامبر اکرم (ص) قرار گرفت.
 
آیت الله نمازی با تاکید بر اینکه ان شاء الله برگزاری مراسم این جشن محقق نمی شود، گفت: با توجه به مصیبت هایی که در منطقه وجود دارد و هر چه که می گذرد بزرگی حادثه بیشتر خود را نشان می دهد فضایی برای برگزاری جشن جهانی نوروز باقی نمی ماند.
 
***
 
رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران گفت: با توجه به اینکه ملت های منطقه به ایران اسلامی به عنوان الگوی خود نگاه می کنند ما نباید اقداماتی را انجام دهیم که به این وجهه آسیب برسد و لذا باید در برگزاری جشن جهانی نوروز تامل و تجدید نظر صورت بگیرد.
 
یدالله جوانی رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری جشن جهانی نوروز با حضور تعدادی از کشورها در تهران گفت: با توجه به شرایط اخیر منطقه و خیزش ملت های اسلامی و کشتار بیرحمانه ملت بحرین و دیگر کشورهای خاورمیانه لازم است تجدید نظر جدی در برگزاری جشن جهانی نوروز صورت بگیرد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه ملت های منطقه به ایران اسلامی به عنوان الگوی خود نگاه می کنند ما نباید اقداماتی را انجام دهیم که به این وجهه آسیب برسد و لذا باید در برگزاری جشن جهانی نوروز یک تامل و تجدید نظر صورت بگیرد.
 
رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران تصریح کرد: نوروز جشن باستانی و سنتی ایرانیان است و برگزاری آن در سطح داخلی با مشکلی روبرو نیست ولی برگزاری آن به شکل جهانی در شرایط فعلی با توجه به لشکر کشی عربستان و امارات به بحرین و کشتار و حملات بی رحمانه قذافی به مردم لیبی باید در اعتراض به این کشتارها و واکنش به این جنایات تجدید نظر در برگزاری جشن جهانی نوروز صورت بگیرد.
 
جوانی در پایان گفت: امام (ره) در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با برخوردها و کشتارهایی که از سوی رژیم ستمشاهی پهلوی مشاهده شد در فروردین سال 1342فرمودند که امسال عید نداریم. لذا این رفتار مسبوق به سابقه است و می توان این رفتار را در وقایع اخیر به منطقه و کشتار مردم خاورمیانه و دیگر کشورها لحاظ کرد.
 
***
 
سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: با توجه به قتل عام مسلمانان و مردم مظلوم منطقه، از رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که عنوان "جشن نوروز " را تغییر داده و رسما برگزاری مراسم جشن به این مناسبت را لغو کند.
 
حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده تهران و سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم درباره نشست فوق‌العاده امروز هیئت رئیسه این فراکسیون به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفت که در این نشست، آخرین تحولات منطقه به‌ویژه وضعیت بحرانی بحرین، تونس و لیبی مورد بررسی قرار گرفت.
 
وی تصریح کرد: هیئت رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی از شخصیت‌ها و مسئولان خواست که در ایام نوروز با وجود تعطیلات، به تناسب وظیفه خود در قبال تحولات عالم اسلام، مسائل منطقه را رصد کرده و با دیپلماسی و موضع‌‌‌گیری مناسب و به‌موقع، از تداوم ظلم و کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم لیبی و تونس و به‌ویژه بحرین جلوگیری کنند.
 
سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس خاطرنشان کرد که هیئت رئیسه این فراکسیون از آحاد ملت و همه نهادها به‌ویژه رسانه ملی خواست که با توجه به قتل‌عام برادران دینی خود در اقصی‌نقاط دنیا و به‌ویژه در کشورهای بحرین، تونس و لیبی خود را با آنها شریک دانسته و در برگزاری آئین‌های نوروزی که امری پسندیده است، از توجه به تحولات منطقه و مشکلات مردم آن کشورها غفلت نکنند.
 
حجت‌الاسلام رسایی افزود: برگزاری جشن نوروز و دعوت از رؤسای کشورهای دیگر برای شرکت در این مراسم در شرایط عادی امری خوب و قابل تقدیر بود، اما با توجه به قتل عام مسلمانان و مردم مظلوم منطقه، از رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که عنوان "جشن نوروز " را تغییر داده و رسما برگزاری مراسم جشن به این مناسبت را لغو کند.
 
وی تصریح کرد: شایسته است در این مراسم ویژه که قرار است با حضور رؤسای برخی کشورها در تهران برگزار شود، موضوع تحولات منطقه و قتل‌عام مردم مظلوم کشورهای اسلامی و مشکلات آنها بررسی شود و حتی می‌توان با بهره‌مندی از این فرصت، پیام نوروز که در حقیقت پیام صلح و دوستی است را به گوش مسئولان و مردم کشورهای غیرمسلمان که نوروز در فرهنگ آنها قرار ندارد، رساند.
 
این عضو ارشد فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در پایان از آن‌ دسته از مسئولان که قصد دارند در ایام نوروز برای شرکت در آئین های نوروزی به کشورهای دیگر سفر کنند، خواست که به جای تاکید بر عنوان جشن نوروز، از این مراسم برای بررسی مشکلات مردم مظلوم منطقه و اعلام همبستگی با آنها استفاده کنند.
 
***
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره وقایع اخیر کشور بحرین و برگزاری جشن های نورورزی گفت: باید توجه داشت مردم مسلمان ، ستمدیده و عزا دار منطقه از ما توقع دارند.
 
حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وقایع اخیر در بحرین و بایسته های واکنش ایران به این امر گفت: امروز در خاورمیانه تحرکی رخ داده است و مردم بیدار شده اند و از حاکمیت حکام وابسته به استکبار تبری می جویند.
 
وی با اشاره به تحرکات برخی حکام عرب منطقه برای شیعی و سنی کردن تحولات بحرین کفت: حتی سخنگوی معترضین بحرینی اهل تسن بوده و این به واقع تلاشی از سوی حکام سعودی است که از تحرک ملت مسلمان عربستان هراس دارند.

حجت الاسلام آقا تهرانی ادامه داد: البته این گونه اقدامات را به تحریک امریکا صدام جنایت کار نیز انجام داد و به آن سرنوشت دچار شد و البته چنین سرنوشتی در انتظار حکام سعودی هم هست.
 
نماینده مردم تهران در مجلس بیداری ملت های مسلمان را فراگیر دانست و گفت: اینها فکر می کنند با کشتار مردم می توانند آنها را ساکت کنند ولی باید از آنها پرسید کجا و چه کسی توانسته است با کشتن مردم روند آگاهی و اعتراض مردم را فرو بنشاند.
 
وی اقدام ملت ایران و بزرگان را در محکومیت این اقدام سعودی ها و حکام بحرین بجا و مسئولانه عنوان کرد و گفت: این اقدام سعودی ها مصداق بارز نسل کشی بوده و مردم ایران در قبال آن ساکت نخواهند بود.
 
حجت الاسلام آقا تهرانی حضور نظامی سعودی ها را در بحرین اقدامی قرون وسطایی دانست و خطاب به دولتمردان ایرانی هم گفت: دستگاه سیاست خارجی باید مراقبت کرده و اجازه سو استفاده از دعوت های قبلی را ندهد.
 
وی همچنین درباره برگزاری جشن جهانی نوروز نیز گفت: مردم مسلمان، ستمدیده و عزادار منطقه از ما توقع دارند باید دولتمردان توجه لازم را داشته باشند.
 
***
 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: در شرایط فعلی به دلیل کشتار عظیم مردم منطقه و موج بیداری اسلامی، برگزاری جشن نوروز مطلوب نیست.
 
ججت الاسلام والمسلمین احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کشتار بیرحمانه مردم بحرین توسط نیروهای عربستان و امارات گفت: حرکت های انقلابی و اسلامی که در منطقه شکل گرفته نتیجه عوامل متعددی است که مهمترین آن صدور انقلاب اسلامی با مولفه و شاخصه رشد و بیداری است.
 
وی افزود: فرمایشات امام خمینی (ره) نقش اساسی در برخورد با سران ظلم و ستم و استکبار دارد چرا که امام خمینی ریشه مشکلات جهان را صهیونیسم می دانست و رشد و بیداری ملت ها را پشتوانه عظیم برای اسلام می دانستند.
 
وی به دیگر دلایل خیزش های مردمی در منطقه اشاره کرد و افزود: دیکتاتورها و مزدوران استکباری و ستم هایی که آنها در حق مردم روا می داشتند مانع از این بود که مردم منطقه بتوانند به حداقل نیازهای مادی و معنوی خود برسند و فشارهایی که از ناحیه این دیکتاتورها احساس می کردند موجب شد تا دست به قیام عظیم بزنند.
 
وی به حوادث اخیر در بحرین نیز اشاره و تصریح کرد: حکام دیکتاتور بحرین وابسته به عناصر سعودی هستند چرا که حکومت در این کشور نیز همانند عربستان موروثی است .
 
وی تاکید کرد آمریکا در چند سال اخیر نقش اساسی در بحرین ایفا کرده است چرا که یکی از مهمترین پایگاههای فرماندهی آمریکا در خاورمیانه در بحرین بوده است و اگر حکومت در این کشور دست مردم بیفتد این مسئله برای آمریکا یک خطر بالقوه خواهد بود.
 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: عربستان ، بحرین را به عنوان حیاط خلوت خود حساب می کرده است و لذا اگر حکومت بحرین دست مردم بیفتد عربستان منافع خود در این کشور را از دست خواهد داد.
 
سالک همچنین به در پیش رو بودن جشن نوروز نیز اشاره کرد و افزود: عید نوروز با هدایت های اولیاء الهی سامان پیدا می کند ولی اینکه عده ای قصد دارند با خرج پول های سنگین و برگزاری جشن جهانی و حضور در کشور آمریکا به ترویج مکتب ایرانی بپردازند امر بسیار غلطی است و لذا در همین زمینه برخی مسئولان قصد داشتند پادشاه اردن را به تهران دعوت کنند که اگر این حضور صورت می گرفت مایه نکبت و بدبختی بود.
 
وی ادامه داد: در شرایط فعلی به دلیل کشتار عظیم مردم منطقه و موج بیداری اسلامی برگزاری جشن نوروز مطلوب نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد