در پی انتشار نامه محمدعلی انصاری به حجت الاسلام و المسلمین سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، وی به انصاری پاسخ داد.
به گزارش سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، متن کامل این نامه به این شرح است:
برادر گرامی جناب حجهالاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری ( دام توفیقه )
سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد و احترام و با آرزوی تحیات الهی ، بازگشت به مرقومه جناب عالی به تاریخ 5/7/88 ، با عنایت به رسالت مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (رض) در پاسداری از سیره نظری و عملی آن حضرت و نشر آن ، اهتمام آن مؤسسه و دستاندرکاران به آرمانها ، ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و نقش شما در انجام این رسالت ، به اطلاع میرساند ؛
1- بسیاری از مسائلی که در فضای سیاسی جامعه در مورد سپاه و بسیج از سوی برخی گروههای سیاسی مطرح میگردد بر این مبنا استوار است که سپاه یک نیروی صرفا نظامی بوده و غیر از نظامیگری هیچگونه نقش دیگری را نباید ایفا نماید . صدر نامه شما که در آن نسبت به موضعگیری های فرماندهان ، روحانیون و مسئولین عقیدتی سیاسی و اینجانب ایراد وارد شده ، متأثر از همین دیدگاه است.
آیا واقعا سپاه یک سازمان انقلابی صرفا نظامی است؟! اگر چنین است پس این تهدیدات غیرنظامی با ماهیت نیمه سخت و نرم بر علیه انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و آرمانهای حضرت امام (یه) را چه کسی باید پاسخگو باشد؟! آیا سپاه برای مقابله با تهدیدات، دارای رسالت، مأموریت و وظیفه نمیباشد؟! رجوع به قانون پاسخ این سؤالات را میدهد؛
برابر نص صریح قانون اساسی، ( اصل 150) فلسفه وجودی و ماندگاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی " نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن " است. شک نمیتوان کرد که ایفای این نقش و مأموریت مستلزم شناخت و بصیرت خانواده بزرگ سپاه ( سپاه و بسیج ) از انقلاب، دستاوردهای ارزشمند آن، آسیبها و تهدیداتی که متوجه آن بوده و یا خواهد بود، راههای مقابله با مخاطرات و تهدیدات و همچنین هوشیاری و آمادگی مستمر، عالمانه و مؤثر برای دفاع همه جانبه در عرصههای مختلف است. همین خصوصیت، سپاه را از نیروهای مسلح متمایز میکند.
2- به استناد فصل اول اساسنامه سپاه پاسداران مصوب 15/6/1361 مجلس شورای اسلامی، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادی است تحت فرماندهی عالی رهبر معظم انقلاب که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی، دستاوردهای آن و کوشش مستمر در راه تحقق آرمانهای الهی و گسترش حاکمیت قانون طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و آموزش نظامی وسازماندهی نیروهای مردمی میباشد.»
3- بر اساس قوانین ( قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی )، نیروهای مسلح و از جمله سپاه تحت فرماندهی معظم کل قوا بوده و تدابیر معظم له در خصوص این نیروها در حکم قانون میباشد. در سند رسالت سپاه که به تصویب فرماندهی معظم کل قوا رسیده و به سپاه پاسداران ابلاغ شده ، بر دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در برابر تهدیدات سه گانه سخت ، نیمه سخت و نرم به عنوان رسالت سپاه تصریح شده است .
فصل دوم اساسنامه سپاه پاسداران در قالب 10 ماده و دو تبصره به تشریح مأموریت سپاه، حیطه و چگونگی انجام آن اشاره دارد و "مبارزه قانونی با عوامل و جریانهایی که در صدد خرابکاری، براندازی نظام جمهوری اسلامی ، و یا اقدام علیه انقلاب اسلامی ایران میباشند"، مبارزه قانونی با عواملی که با توسل به قوه قهریه درصدد نفی حاکمیت قوانین جمهوری اسلامی باشند"، "پرورش و آموزش اعضاء سپاه طبق تعالیم و موازین اسلامی مبتنی بر رهنمودهای ولایت فقیه در زمینههای عقیدتی،سیاسی و نظامی در جهت کسب توان لازم به منظور انجام مأموریتهای محوله" و "برنامهریزی ، سازماندهی، اداره و فرماندهی و اجرای آموزشهای عقیدتی، سیاسی و نظامی اعضاء بسیج مستضعفین بر طبق موازین اسلامی" از جمله مقررههای این فصل هستند.
4- به استناد مفاد حکم انتصاب به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه اولویت های ماموریت اینجانب در تصدی این مسئولیت، تعمیق معرفت دینی و ارتقاء بصیرت سیاسی آحاد سپاه و بسیج است.
5- ماده 27 اساسنامه و ماموریت و وظایف مصوب دفتر (معاونت) سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه به اشراف خبری- تحلیلی بر محیط داخلی، منطقه ای و بین المللی آگاه سازی سیاسی و اطلاع رسانی، ارتقاء سطح معرفت و بصیرت سیاسی گستره ماموریتی سپاه به بهره گیری از شیوه ها و ساز و کارها در راستای عمق بخشی آگاهی ها و ارتقاء بینش و بصیرت سیاسی است.
با توجه به آنچه بطور مختصر در خصوص رسالت سپاه و نقش نمایندگی ولی فقیه در سپاه ذکر گردید، باید کار ویژههای سپاه در سالهای اخیر را ارزیابی نمود و درباره آن قضاوت کرد. اینجانب و تمامی فرماندهان و مسئولان سپاه به دیدگاههای حضرت امام (ره) در خصوص عدم ورود نظامیان به عرصه منازعات سیاسی واقف بوده و دیدگاههای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای ( مد ظله العالی ) در این موضوع را کاملا منطبق بر دیدگاههای حضرت امام (ره) دانسته و خود را ملزم و متعهد به رعایت آن میدانیم.
مشکل اصلی در برداشتهای نادرست عدهای از دیدگاههای حضرت امام (ره) است. بر داشتهایی که بر اساس آن سپاه را همانند ارتش، یک نیروی صرفا نظامی دانسته و این برداشت با حقایق و واقعیتها مغایرت دارد. انقلاب اسلامی از سالهای بعد از جنگ تحمیلی تا به امروز با "تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، قتل عام فرهنگی، تهدیدات نرم و جبهه ناتوی فرهنگی دشمنان " مواجه بوده و این تهدیدات نرم بیست سال گذشته، اکنون به مرحله "جنگ نرم " رسیده که رهبر معظم انقلاب اسلامی در تحلیل وضعیت کنونی میفرمایند: «ما با جنگ نرم دشمنان مواجه هستیم».
آیا سپاه برای مقابله با این جنگ نرم، وظیفهای دارد یا نه؟ عدهای مسایل داخلی کشور را به رقابت سیاسی بین دو جناح یا جریان سیاسی خلاصه میکنند و بر اساس آن اقدامات سپاه را جناحی پنداشته و بر اساس همین تحلیل نادرست به سپاه انتقاد میکنند. شما در نامه به موارد و مصادیقی اشاره کردهاید که به اختصار توضیحاتی جهت رفع ابهامات داده میشود.
الف) بیت حضرت امام (ره) و منسوبین به آن حضرت برای همه مردم عزیز هستند، لکن به این نکته باید توجه داشت که خود حضرت امام (ره) به همگان آموختند که اسلام از همه چیز عزیزتر است و برای حفظ اسلام نباید با کسی تعارف داشت. شما به خوبی میدانید که حضرت امام (ره) آقای منتظری را حاصل عمر خود میدانست و آن گاه که ایشان با وجود برخورداری از جایگاه قائم مقامی رهبری با دشمنان و مخالفان نظام همراه شد، حضرت امام (ره) با هوشیاری و قاطعیت تمام با وی برخورد کردند و نامه معروف 6/1/1368 را نگارش فرمودند. بنابراین افراد به صرف انتساب به حضرت امام (ره) و یا داشتن سابقه همراهی با آن عزیز سفر کرده، خود را نباید مبرا از هر خطایی دانسته و هر نقدی نسبت به آنان غیرقابل تحمل گردد.
ب ) با توجه به مسایل سالیان اخیر ، حوادث دوران دوم خرداد و به ویژه مسایل پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و پیدایی این فتنه ، سؤالات و ابهامات بسیاری در ذهن پاسداران و بسیجیان در خصوص مواضع و عملکرد برخی منسوبین به حضرت امام (ره) پدیدار گردید و آنچه در برخی جلسات مطرح شده، در واقع پاسخگویی به این سؤالات و ابهامات است .نمونههایی از این سؤالات که دارای فراوانی بسیار بالا در تمامی ردههای سپاه و بسیج میباشد ، مورد اشاره قرار میگیرد ؛
1- سکوت معنیدار جناب حجهالاسلام سید حسن خمینی در جریان آشوبها و فتنه سبز چگونه توجیه میشود ؟
2- چرا بیت حضرت امام و شخص سید حسن آقا چنین مراودههایی با عناصر دوم خردادی و کسانی که در طراحی و تهییج آشوبها دخالت داشتند، دارد ؟
3- با آن سابقه افراطی در جریان دوم خرداد و هتک حرمت به مقدسات دینی و مسئولین و شخصیتهای انقلابی و حتی نسبت به خود حضرت امام (ره) در گذشته، و مواضع و اقدامات اخیر، چرا موضع روشنی از بیت امام و جناب حجهالاسلام سید حسن دیده نمیشود و یا اگر هست در تأیید آنهاست؟
4- چرا جناب حجهالاسلام سید حسن خمینی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حاضر نشد و سفر به پاکستان را بهانه کرد. آیا بین او و آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی و دیگران که سفرهای همزمانی را بهانه کردند ارتباطی وجود داشته است؟
5- جناب حجهالاسلام سیدحسن پس از آزادی علیرضا بهشتی از زندان به دیدار او و دلجویی رفت. آیا جناب حجهالاسلام سید حسن وابسته به یک جناح خاص افراطی مقابل نظام است که هیچ نشانه روشنی از او در حمایت از امام و رهبری و آرمانهای انقلابی و ملت وفادار به ارزشها دیده نمیشود؟
6- جناب حجهالاسلام سید حسن خمینی بجای اینکه در کنار رهبری باشد در کنار مخالفان و در مقابل رهبری است؟
برای پاسخ به این قبیل سؤالات و ابهامات، نمیتوان واقعیات در فضای سیاسی کشور را نادیده گرفت و آنچه که احیانا در برخی نشریات بسیج و یا جلسات هدایت و توجیه سیاسی سپاه و بسیج مطرح شده، با توجه به همین واقعیات است. البته باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری از مواقع بین آنچه در یک نشریه و بولتن آمده و یا در یک جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ مطرح گردیده و آنچه با واسطههایی برای دیگران نقل میشود تفاوتهای اساسی وجود دارد. به عنوان نمونه شما مواردی را ذکر کردید که در این خصوص بررسیها نشان میدهد؛
1) از حضرت حجهالاسلام آقای جلیلزاده در مورد مسایل مطروحه در فضای سیاسی کشور و از جمله در مورد جناب حجهالاسلام سید حسن خمینی سؤال میشود و ایشان ضمن پاسخ به سوالات در مورد سید حسن آنچه در فضای سیاسی کشور مطرح است را بیان داشته و در موضوع رهبری هم میگویند این مطلب را شنیدهاند . از آقای جلیلزاده مطلب شما سؤال شد و ایشان در پاسخ گفتهاند: من کلمه اطمینان را در اظهارات خود نداشتم و آنچه شنیده بودم را نقل کردم .
2) در مورد حجهالاسلام والمسلمین حاج آقا ذوالنور نیز لازم به ذکر است که بعد از سخنرانی مرحوم آیتالله توسلی در مجمع تشخیص و ذکر خوابی از جناب حجهالاسلام حاج سید حسن که امام در خواب به ایشان فرمودند: "حسن، مرا دارند از خانهام بیرون میکنند" و حادثه تلخ سکته آن مرحوم ، آقای ذوالنور ضمن تجلیل از گذشته مرحوم توسلی دو نکته را اظهار میدارند:
1) ای کاش مرحوم آیتالله توسلی چنین خوابی را نقل نمیفرمود که تحت تأثیر آن دچار چنین حادثهای شود.
2) وقتی آیتالله جنتی خوابی را به نفع رئیس جمهور نهم نقل نمود همه تریبونهای اصلاحطلبان به ایشان حملهور شدند که ایشان خوابنما شده است، توسل به خواب، نشان ضعف استدلال و منطق و علم است، خواب حجت نیست و مطالبی از این دست، حال چه شده که خواب در جمع خواص و نخبگان نظام حجت است؟ بر فرض وجود چنین خوابی، رؤیای صادق بودن آن و حجت بودن، باید دید منظور از بیت چیست و امام را چه کسانی و از کدام بیت بیرون مینمایند؟ که در این خصوص 3 معنی میتوان برای بیت تصور کرد:
1- منظور فیزیک و ساختمان بیت باشد مانند ساختمان منزل مسکونی، ساختمان مؤسسه نشر آثار و ... که از مصالح ساختمانی و خشت و آهن و آجر ساخته شده است. خوب باید دید این اماکن در اختیار چه کسانی است باید توصیه شود که امام را بیرون نکنند و اغیار و بیگانگان را در آن راه ندهند .
2- معنی دیگر بیت، ممکن است راه امام سلام الله علیه، آرمانهای امام و اهداف امام باشد که باید پرسید آیا هیچکدام از آنها در دوران 8 سال حاکمیت اصلاحطلبان از جمله نشریات و تریبونهای در اختیار آنها مصون و محفوظ ماند؟ آیا موردی را میتوان تعیین نمود که اصولگرایان خدای ناکرده به آن جسارتی روا داشته باشند؟
3- شاید منظور سوم از بیت، بازماندگان حضرت امام سلام الله علیه باشند که در این صورت نیز اولا احترام بازماندگان حضرت امام بر همگان واجب است. ثانیا ) چه کسی خدای ناکرده جسارتی و توهینی روا داشته است که با او برخورد لازم صورت پذیرد . ثالثا ) آیا منظور این است که هر کسی انتصابی به بیت حضرت امام سلام الله علیه داشت مصونیت او قطعا تضمین شده است و میتوان مطمئن بود که یقینا هیچگونه اشتباه، خطا و انحرافی نخواهد داشت. رابعا ) اینکه حضرت امام سلام الله علیه فرمودند ملاک حال فعلی افراد است، چه میشود آیا میزان و ملاک فرمایش نورانی حضرت امام نیست؟
جناب آقای انصاری
با توجه به موارد فوق ، قضاوت نمائید که انتخاب گزینشی، ناقص و تحریفآمیز سخنان ایشان که به جناب عالی داده شد و مبنای قضاوت شما قرار گرفته است کار منصفانهای بوده است.
یک عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال ارجاع قانون انتخابات از سوی رهبری به این مجمع، در صدد بررسی آن برآمده است، تاکید کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا سیاستگذاری میکند و حق قانونگذاری ندارد.
غلامرضا مصباحیمقدم نماینده تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اینکه به این ترتیب مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاستهای کلان در زمینه انتخابات را تدوین میکند، ادامه داد: این سیاستها نهایتا باید به تایید مقام معظم رهبری برسد.
وی در واکنش به برخی ابراز نگرانیها مبنی بر محدود شدن اعمال نظارت شورای نگهبان در صورت تصویب نهایی کمیسیون انتخابات از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: ممکن است در مجمع دیدگاههایی باشد که بخواهند دایره عمل شورای نگهبان را محدود کنند. ولی تصور نمیکنم که دیدگاه غالب در مجمع این باشد. چرا که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از طیفهای سیاسی مختلف هستند و حتی اعضای شورای نگهبان هم در مجمع تشخیص عضویت دارند. حضور آنها در این مجمع میتواند منشاء اثر باشد.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در واکنش به برخی موضعگیریهای تند علیه مجمع تشخیص مصلحت نظام که به بهانه بررسی قانون انتخابات در آن مطرح شد، تصریح کرد: نباید مسئلهای که نه به دار است و نه به بار، مورد واکنشهای منفی قرار بگیرد. چرا که مجمع نهایتا حاصل کار خود را به رهبری ارائه میدهد و ایشان نهایتا در این زمینه تصمیمگیری میکنند.
مصباحیمقدم با بیان اینکه حق قانونگذاری در این زمینه برای مجلس محفوظ است و مجمع تشخیص مصلحت صرفا سیاستها را تعیین میکند، گفت: مجمع به دستور رهبری وارد موضوع شده و راسا حق تصویب سیاستهای کلی نظام در موارد مختلف از جمله قانون انتخابات را ندارد. به همین دلیل مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه قابلیت اجرایی ندارد مگر پس از تنفیذ رهبری. در این صورت مجمع چارچوبها را ارائه میدهد و مجلس در قالب آن، قانون تصویب میکند.
وی در پاسخ به اینکه هجمههای اخیر به آقایان هاشمی، ناطق نوری و روحانی به دلیل بررسی این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، با چه هدفی صورت گرفته است؟، گفت: مباحث اخیر بعد از انتخابات موجب شد، که حملاتی به آقای هاشمی صورت بگیرد. البته بنده معتقدم که ایشان عدول قابل ملاحظهای از مواضع اعلام شده از نماز جمعهاشان داشتهاند.
عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: اگرچه ایشان باز هم به راهحلهای خودشان تاکید دارند، اما عدولشان از مواضع نماز جمعه تهران به خوبی مشاهده میشود. بهتر است کاری کنیم تا این سرمایه ملی (آقای هاشمی) را از دست ندهیم.
وی در پاسخ به اینکه آقای احمدینژاد برای پایان دادن به اختلافات انتخاباتی چه باید بکند؟، گفت: اجازه بدهید در این باره نظر ندهم چون قبلا اظهارنظر کردهام
مقام معظم رهبری تاکید کردند:درعرصه دیپلماسی باید با اعتماد به نفس ملی و بدون هیچگونه رودربایستی درپا فشاری بر اصولِ انقلابی و مبانی دینی عمل کرد.
حضرت آیتالله خامنهای دردیدار وزیر امور خارجه، مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، انقلاب اسلامی را پدید آورنده یک منطق و سیاست نو در عرصه روابط بینالمللی، با عنوان «سیاست تعاملی ضد نظام سلطه» دانستند و تأکید کردند:
وظیفه سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران، بکارگیری دیپلماسی کیفی، قوی و کارآمد برای پیشبرد «سیاست ضد نظام سلطه» است که لازمه آن نیز ایستادگی منطقی بر اصول انقلاب و مبانی شرعی و رودربایستی نداشتن نسبت به این اصول و مبانی است.
ایشان با تأکید بر اینکه اجرای عملی «سیاست ضد نظام سلطه» منحصر به جمهوری اسلامی ایران است، افزودند: درنظام سلطه دو طرف وجود دارند که یکی سلطهگرو دیگری سلطهپذیر است،اما جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا صراحتاً اعلام کرد، سلطهگر نیست و سلطه هیچ کشوری را هم نمیپذیرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نو بودن «سیاست ضد نظام سلطه» در جهان و استقبال دولتها، شخصیتها و روشنفکران از این منطق جدید در عرصه روابط بینالمللی، خاطرنشان کردند: سیاست ضد نظام سلطه دارای عقبه و پشتوانههای مستحکم استراتژیکی است که یکی از آنها پشتوانه عظیم مردمی انقلاب اسلامی است.
حضرت آیت الله خامنهای با تأکید بر اینکه برخلاف برخی انقلابها، حرکت توفنده مردم از روز اول انقلاب اسلامی تاکنون کاسته نشده است، افزودند:
در کدام کشور سراغ دارید که بعد از گذشت 31 سال، حضور مردم در مراسم سالگرد انقلاب، نه فقط کاهش نیابد، بلکه افزایش چشمگیر داشته باشد و این پشتوانه حضور مردمی، موضوع بسیار مهمی است که مخصوص جمهوری اسلامی ایران است.
ایشان پیشرفتهای خیره کننده علمی و فناوری دانشمندان جوان ایرانی را یکی دیگر از پشتوانههای راهبردی سیاست ضد نظام سلطه برشمردند و خاطرنشان کردند: یکی دیگر از این پشتوانهها، حضور مردمی کم نظیر در انتخابات به عنوان مظهر عالی مردم سالاری است که نه تنها کم نشده ،بلکه افزایش نیز یافته است.
حضرت آیت الله خامنهای، حجم عظیم آبادانی و کارهای عمرانی در کشور در دولتهای مختلف، و فعالیتهای گسترده اجتماعی را از دیگر پشتوانههای راهبردی سیاست ضد نظام سلطه دانستند و تأکید کردند:
همه این عقبههای استراتژیک، روحیهبخش، و زمینهساز اعتماد به نفس نماینده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است تا با اتکاء بر آنها سیاست جدید و نو ضد نظام سلطه را بر پایه سه اصل عزت، حکمت، و مصلحت به پیش ببرد. ایشان استفاده از قوت دیپلماسی را برای پیشبرد این سیاست، بسیار مهم ارزیابی کردند و افزودند: قدرت و تأثیرگذاری دیپلماسی از قدرت نظامی، تبلیغاتی و پول کمتر نیست و حتی در موارد متعددی بیشتر است، بنابراین باید برای اجرای سیاست ضد نظام سلطه از دیپلماسی قوی و کارآمدی که مبتنی بر منطق ، عقل و روح اعتماد به نفس است،استفاده کرد.
رهبر انقلاب اسلامی لازمه دیپلماسی قوی و کار آمد را در درجه اول اعتقاد کامل به مبانی شرعی، و اصول و اندیشههای انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند:
درعرصه دیپلماسی باید با اعتماد به نفس ملی و بدون هیچگونه رودربایستی در پا فشاری بر اصولِ انقلابی و مبانی دینی عمل کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای ، ایستادگی بر اصول انقلابی و مبانی شرعی را نقطه قوت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی دانستند و تاکید کردند:
این ایستادگی همراه با منطق، نشاندهنده استحکام است و طرف مقابل را وادار به احترام و خضوع خواهد کرد. ایشان با اشاره به برخی تصورات غلط در سالهای گذشته مبنی بر لزوم استفاده از مفاهیم، روشها و تشریفات مورد نظر غربیها، برای همرنگ شدن و نزدیکی با آنها افزودند:
این عده تصور میکردند با تکرار مفاهیم غربیها و تسلیم در برابر آنها، جایگاه و منزلت ما ارتقا پیدا میکند در حالیکه سخنان و مفاهیم غربیها کهنه و مربوط به دویست سال قبل است، اما سخن و سیاست جمهوری اسلامی ایران، سخنی نو و تأثیرگذاراست.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از اقدامات انجام گرفته در وزارت امور خارجه، به موفقیتهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی و درمقابله با چالشهای بینالمللی اشاره کردند و افزودند: به عنوان مثال در موضوع هستهای، با وجود حجم بالای دروغ، جنجال و فشار بر ضدنظام اسلامی، کشورهای قدرتمند دنیا، نتوانستند به اهداف خود برسند، که این موضوع بیانگر استحکام عظیم بنیانها و بنیه قوی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام کرده است که بهدنبال دستیابی به توانایی علمی و فناوری در زمینه هستهای بمنظور بهره گیری از آن در تأمین نیازهای صلح آمیز از جمله انرژی است.
ایشان افزودند:
تبلیغات و جنجال سازیهای برخی کشورهای غربی از جمله امریکا، انگلیس و همچنین صهیونیستها، در این زمینه کاملاً دروغ است و خود آنها نیز میدانند که دروغ میگویند و اینگونه مخالفتها به ضرر آنها تمام خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند با وجود همه این فشارها، جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری هستهای پیشرفتهای زیادی داشته است و تا هرجا هم که لازم باشد، پیشرفت خواهد کرد تا در این عرصه علمی و فناوری به خودکفایی برسد.
حضرت آیتالله خامنهای با انتقاد از عملکرد آژانس بینالمللی انرژی اتمی افزودند: برخی اقدامات و گزارشهای آژانس، نشان دهنده عدم استقلال این سازمان بینالمللی است.
ایشان تأکید کردند: آژانس بینالمللی انرژی اتمی نباید تحت تأثیر امریکا و برخی کشورها باشد زیرا این گونه اقدامات یک جانبه، اطمینان به آژانس و سازمان ملل متحد را از بین میبرد و برای آبرو و حیثیت این مجامع بین المللی نیز بسیار بد است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه اساس کار در وزارت امور خارجه، پیشبرد سیاستضد نظام سلطه و تأثیرگذاری بر روابط بینالمللی با استفاده از دیپلماسی قوی است، تأکید کردند:
باید دیپلماسی کیفی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و هر دیدار و یا سخن در عرصه دیپلماسی، کاملاً سنجیده و مبتنی بر پیش بینیهای صحیح باشد.
حضرت ایت الله خامنهای در بخش دیگری از سخنان خود آشنایی با ظرایف فن پیچیده دیپلماسی و مذاکره را برای دیپلماتهای کشور، مهم خواندند و افزودند:
دیپلماسی عمومی از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران است و باید توجه بیشتری به آن شود.
ایشان همچنین ارتباط تأثیرگذار با ایرانیان خارج از کشور را مورد تأکید قرار دادند.
در ابتدای این دیدار منوچهرمتکی وزیر امورخارجه در سخنانی دستور کار نشست امسال سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را «تغییر در مدیریت جهانی، دیپلماسی عدالت محور» بیان کرد و گفت: تحکیم جایگاه ایران در معادلات سیاسی و اقتصادی منطقه، تأمین امنیت و منافع ملی، تقویت روح همبستگی اسلامی، دفاع از مقاومت در فلسطین و لبنان، و مقابله با سلطهطلبی و دخالت قدرتها از جمله شاخصهای سیاست خارجی است. وزیر امور خارجه همچنین گزارشی از عملکرد وزارت امور خارجه در حوزههای منطقهای، مشترک المنافع، آسیا، آفریقا، امریکای لاتین، و اروپا بیان و تأکید کرد: در همه این حوزهها تلاش شده است تا با تفکیک و بازشناسی مواضع، روابطی هوشمندانه در عرصه بین المللی در چارچوب سه اصل عزت، حکمت، و مصلحت تنظیم شود.
تلاش گسترده برای انزوای ایران
وزیر امور خارجه آمریکا سفری را به دو کشور کلیدی متحد آمریکا در خلیج فارس آغاز کرد. هیلاری کلینتون، برای شرکت در اجلاس آمریکا و کشورهای اسلامی در قطر، واشنگتن را به قصد دوحه ترک کرده است. این اجلاس سالانه توسط سازمان تحقیقاتی آمریکایی بروکینگز برگزار می شود.
وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه هفته قبل وارد قطر شد، جایی که وی در حال برگزاری گفتوگوهایی با رهبران بلند پایه دولتی و همچنین صحبت در یک کنفرانس بینالمللی موسوم به "نشست آمریکاــ جهان اسلام" است.
همچنین باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست صحبت و اعلام کرد که در حال منصوب کردن یک فرستاده ویژه به سازمان کنفرانس اسلامی است.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین قرار است در سفر به عربستان سعودی با عبدالله پادشاه این کشور دیدار و برای دانشجویان در یک کالج زنان سعودی سخنرانی کند.
براساس گزارش بی بی سی یکی از اهداف سفر کلینتون رایزنی برای تشدید تحریم ها علیه ایران است.
به گفته بی بی سی، هیلاری کلینتون از عربستان سعودی خواهد خواست که به چین پیشنهاد کند، در صورت موافقت با تحریم ها علیه ایران، عربستان نفت بیشتری به چین صادر خواهد کرد.
چین، عضو دائم شورای امنیت و شریک تجاری ایران، با تشدید تحریم ها علیه ایران مخالف است.
انتظار می رود که کلینتون روز یکشنبه (14 فوریه) در اجلاس دوحه بر خط مشی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درباره احیا و گسترش روابط آمریکا با کشورهای اسلامی تاکید کند.
خبرنگار بی بی سی می گوید، برنامه دفاع موشکی ایالت متحده در خلیج فارس نیز از موضوع های مورد بحث طرفین خواهد بود.
انتظار می رود که کلینتون روز یکشنبه در اجلاس دوحه بر خط مشی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درباره احیا و گسترش روابط آمریکا با کشورهای اسلامی تاکید کند.
او همچنین در عربستان سعودی، با ملک عبدالله پادشاه این کشور دیدار خواهد داشت.
دیدار کلینتون با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، در روز دوشنبه بسیار مهم تلقی میشود. وزیر خارجهی آمریکا بر آن است عربستان را تشویق کند که در ترغیب چین برای همراهی در اعمال فشار بر ایران بکوشد.
جفری فلتمن، مشاور عالی رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، گفته که عربستان یک شریک تجاری عمدهی چین است و آمریکا امیدوار است که عربستان از امکانات خود برای تأثیرگذاری بر چین بهره ببرد تا پکن افزایش فشار بر تهران در کشمکش اتمی را بپذیرد.
از سوی دیگر، بیل برنز، دیپلمات ارشد آمریکایی دوشنبه این هفته به سوریه، کشور متحد منطقه ای ایران، سفر خواهد کرد.
او با سوریه درباره اعزام سفیر جدید آمریکا به دمشق مذاکره خواهد داشت.
دیپلمات آمریکایی همین طور قرار است که به لبنان سفر کند، کشوری که در حال حاضر یک کرسی غیردائم در شورای امنیت دارد و می تواند در تصویب هرگونه قطعنامه علیه ایران نقش مهمی ایفا کند.
وزیر امور خارجه آمریکا- قطر- خلیج فارس- هیلاری کلینتون-باراک اوباما رییس جمهور آمریکاعربستان سعودی -تحریم ها علیه ایران-دفاع موشکی ایالت متحده در خلیج فارس بیل برنز-سوریه-لبنان-شورای امنیت وزیر امور خارجه آمریکا- قطر- خلیج فارس- هیلاری کلینتون-باراک اوباما رییس جمهور آمریکاعربستان سعودی -تحریم ها علیه ایران-دفاع موشکی ایالت متحده در خلیج فارس بیل برنز-سوریه-لبنان-شورای امنیت - وزیر امور خارجه آمریکا- قطر- خلیج فارس- هیلاری کلینتون-باراک اوباما رییس جمهور آمریکاعربستان سعودی -تحریم ها علیه ایران-دفاع موشکی ایالت متحده در خلیج فارس بیل برنز-سوریه-لبنان-شورای امنیت
جنبش اجتماعی باید رهبر داشته باشد!!!
فرارو- عباس عبدی تحلیلگر سیاسی و مشاور انتخاباتی مهدی کروبی با انتقاد شدید از شعارهای جنبش سبز گفت: «شعارهای ابتدای این حرکت را با شعارهای انتهای آن مقایسه کنید. اصلا هیچ تناسبی با هم ندارند. چگونه ممکن است طی چند ماه، چنین پروسهای طی شود؟ من میفهمم چرا این پروسه طی میشود. اما فقط میفهمم و آن را هیچ قابل دفاع نمیدانم که چرا این اتفاقها رخ میدهد.
به گزارش خبرنگار فرارو این فعال سیاسی در گفت و گو با دویچه وله با اشاره به بالا رفتن مطالبات معترضین در ایران اظهار کرد: «این که گفته شود خشونت وحشتناک، باید قدری تامل کرد. من با معیارهای جهان سوم دارم قضاوت میکنم؛ کتک خوردن یک نفر هم زیادی است، چه برسد به کشته شدناش. اما این که طرف خشونت بورزد و این طرف مطالبهاش را بالا ببرد، خود این نشان میدهد جنبشی وجود ندارد. یعنی شعارها بازیچهی دست سیاستهای طرف مقابل میشوند.
بی توجهی جنبش به انقلاب رسانهای
عبدی اعتقاد دارد در جریان پس از انتخابات انقلاب رسانهای صورت گرفت که مورد غفلت واقع شد، وی در این باره اظهار کرد: «مشکل کلیدیتری که این جریان دارد ولی به آن هنوز اصلا توجه نکرده، انقلاب رسانهای بود که اتفاق افتاد. انقلاب رسانهای مرز داخل و خارج را برداشته، اما مساله این است که در داخل، آدمها بر اساس شرایط کنونیشان حرف میزنند و فکر میکنند اما در خارج این محدودیت وجود ندارد. بنابراین بین واقعیت داخل و ایدهها و شعارهایی که داده میشود، شکاف بسیار عظیمی رخ میدهد. وی با انتقاد از خیابانی شدن جنبش آنرا به کامیون پرباری در سراشیبی تشبیه کرد و گفت:
«وقتی جنبش خیابانی میشود و رهبری که کنترل کند، دستور بدهد و همه از آن تبعیت کنند نداشته باشد، مانند کامیون پرباری خواهد شد که در سراشیبی میخواهد دندهاش را خلاص کند، بنزین مصرف نکند، با انرژی جاذبهی زمین پایین بیاید. خُب مقداری که آمد، سرعتاش به حدی میرسد که هیچکس نمیتواند کنترلش کند. بعد هم برای این که همه را تحریک کنند که بیایند، خواستههای عجیب و غریب طرح میکنند. این یک مشکل اساسی است که در این جریان وجود دارد
وی افزود: «فرضاً اگر شما پولی از یک نفر طلبکار باشید، پولتان را از او میخواهید. اگر پس نداد، دو نفر را واسطه میکنید؛ باز هم پس نداد، کار دیگری میکنید و یا شکایت میکنید.
در نهایت هم ممکن است بر سر بازپس گرفتن پولتان دعوا بکنید، اما اگر پولتان را با صحبت نتوانستید بگیرید نمیروید جانش را بخواهید. کسی که نمیتواند پولش را پس بگیرد، چگونه میتواند جانش را
بگیرد؟ عبدی ادامه داد: «جدا از آن، شما میتوانید روی شعار اولیهتان یک بسیج نیرو داشته باشید. اما وقتی مطالبهتان را بالا ببرید، کلا همه، جا میزنند. مثلا وقتی شعارها به هر دلیلی به این مرحله میرسد، دو گروه عمده کنار میروند؛ یک گروه میگویند خواستهی ما اصلا این نبود که اینها دارند میگویند.
گروه دیگری هم میگویند حتی اگر خواستهی ما همین باشد، حاضر نیستیم از این طریق دنبال مطالباتمان برویم. برای این که تجربهای دارند و میدانند نمیشود که طی چند ماه پس از شرکت در انتخابات به شعارهای عجیب و غریب برسد. ولو آنکه آن طرف بزند و یا حتی بکشد، دلیل نمیشود که این طرف سیاستهایش را بر این اساس تعیین کند.
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: «این شکاف ۳۰−۴۰ سال پیش و حتی ۱۰ سال پیش اساساً وجود نداشت. بنابراین وقتی این شکاف رخ میدهد، کسی نمیتواند این دو را با هم جمع کند. کاری ندارد که یک نفر در خارج بنشیند و هرچه میخواهد بگوید. اما اگر قرار بود همان حرف را کسی بتواند در داخل بزند، دیگر اصلا این دعواها بهوجود نمیآمد. اما این شکاف عظیمی که این وسط بهوجود آمده است، مدتی به جلو میرود و بعد به بنبست میخورد.»
مشاور انتخاباتی کروبی با بیان این که از 13 آبان به بعد حضور مردم در جنبش کم رنگ شد، گفت:
«در آن دوران جمعیت هیچ وقت به حد جمعیت ۲۵ خرداد یا حتی ۳۰ خرداد نرسید. به خاطر این که یک جنبش سیاسی ممکن است حتی مجبور شود مطالبهاش را کم کند تا نیروهای حامیاش را بیشتر بکند نه این که مرتب مطالبه را بیشتر کند و نیروهایش را کم کند. این که در این فاصله خود را نشان داد، بحث دیگری است، اما جریان از آن موقع شروع شد. از ۱۳ آبان این اتفاق افتاد. من خیلی در صدد آن نیستم که بگویم چرا این جریان از آن روز شروع شد؛ ولی کلا کسانی که در این قضیه مسئولیت دارند، باید پختهتر تصمیم میگرفتند و جلوی این اتفاق میایستادند.»
منبع: فرارو http://www.fararu.com/vdcdnz0o.yt0fz6a22y.html
مشاور انتخاباتی کروبی-انقلاب رسانهای-عبدی-جنبش-فرارو-عباس عبدی-جنبش سبز-۳۰ خرداد-
13 آبان - مشاور انتخاباتی کروبی-انقلاب رسانهای-عبدی-جنبش-فرارو-عباس عبدی-جنبش سبز-۳۰ خرداد- مشاور انتخاباتی کروبی-انقلاب رسانهای-عبدی-جنبش-فرارو-عباس عبدی-جنبش سبز-۳۰ خرداد- 13 آبان -13 آبان - مشاور انتخاباتی کروبی-انقلاب رسانهای-عبدی-جنبش-فرارو-عباس عبدی-جنبش سبز-۳۰ خرداد- 13 آبان -