أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

افروغ:زندان جای تغییر نگرش نیست

 

گزیده ای مصاحبه خبرگزاری فارس با دکتر عماد افروغ:

فارس:آقای دکتر! آقایان حجاریان، شریعتی و عطریانفر در جریان صحبت‌هایی که پس از بازداشت مطرح کردند، یکی از عوامل شکل‌گیری حوادث و انحرافات برخی گروه‌ها در ایام پس از انتخابات 22 خرداد را به مبحث علوم انسانی ارتباط دادند. جنابعالی پیش از این با آقای حجاریان مباحثه و ارتباطاتی داشتید، این سخنان آقایان یاد شده را چطور ارزیابی می‌کنید؟ افروغ: من حجاریان را بهتر از شما می‌شناسم و حجاریان هم من رامی‌شناسد.

 این حرف‌هایی که حجاریان زد که به اصطلاح حرف‌های گذشته خود را نقد کرد، قبلا از بنده و امثال شنیده بود، یعنی در‌ سال‌هایی که در مرکز  

 

تحقیقات استراتژیک بود و یا بعد‌ها که در دوم خرداد، تا حدی میدان‌دار بودند ما این صحبت‌ها را می‌کردیم و مطالب و کتاب‌ها و مقالات‌ ما هم در این زمینه موجود هستند. 

 

 

ما در یک آوردگاه طبیعی به مصاف هم می‌رفتیم، آوردگاه طبیعی عرصه اجتماعی است، آنان فکر خودشان را مطرح می‌کردند و یک فکری هم با تاسی از اندیشه‌های متعالی حضرت امام خمینی(ره) به مصاف آنها می‌رفت و همین مصاف طبیعی بود که اصولگرایی را رقم زد.!!!

حالا بعضی‌ها طوری مطرح می‌کنند که پنداری اصولگرایی از آسمان افتاده‌ و این چالش‌ها و مصاف‌های روشنفکری هیچ نقشی در آن نداشته است که از آن خیالات واهی است، چون به همان میزان که اندیشه نقش داشته، نقش روشنفکران حقیقت‌گرا و اصولگرا هم برجسته است. ما این فضا را داشتیم و دستاورد آن را هم ‌دیدیم، یعنی تقدم اندیشه بر عمل. اصلاً انقلاب یک اندیشه بود که به عمل رسید، این مباحث هم به نتیجه رسید و خیلی راحت برخی از اندیشه‌های غربی و سکولار و لیبرال را کنار زد. شرایط تاریخی ما هم کمک کرد به این کنار زدن .

اما من سوالم این است که :

چرا آقای حجاریان در محیط طبیعی و محیط مصاف اندیشه، تفکراتش دگرگون نشد؟

اگر قرار است در واقع ما امتیازی بدهیم، باید در محیط طبیعی اتفاق می‌افتاد و نه در محیط مصنوعی، زندان جای تغییر نگرش نیست، اگر هم باشد مطلوب نیست.

جای نقد متفکرانی مثل‌ "هابرهاس "، "وبر " و امثال‌ذلک در دادگاه نیست.

وقتی در دادگاه این را به نقد کشیدی، نخبگان علمی قضاوت خوبی راجع به آن نخواهند داشت و چه بسا نتیجه عکس بدهد و گرایش ایجاد کند که من یقین دارم گرایش ایجاد می‌کند . 

.اینها اندیشه‌ورزی‌های متفاوت هستند و ما هم اگر بخواهیم حرف تازه بزنیم به این معنا نیست که اینها را محاکمه کنیم، بلکه به این معنا است که آنها را بفهمیم و آنها را نقد کنیم، اما فهم و نقد آنها شرایط طبیعی خاص خودش را می‌طلبد و جایش در دادگاه نیست.

 آیا به مدعیات آدمی که در عرصه مدنی دست از اندیشه‌های خود بر نمی‌دارد ولی در زندان از آنها دست می‌کشد، می‌توان بها داد؟!


سوال من این است که حتماً باید حجاریان بگوید تا مساله علوم انسانی مطرح شود؟، این چه وضعی است؟ من این را بیشتر یک داستان می‌دانم و حرف هم دارم، مگر حجاریان را به خاطر اندیشه‌‌اش گرفته‌اید که حالا به خاطر اندیشه‌اش باید محاکمه شود و بگوید که من اندیشه‌ام را پس گرفتم، این که پیام خوبی برای جمهوری اسلامی ندارد، فرد را به خاطر اندیشه‌اش نمی‌گیرند، این که تفتیش عقاید است، فرد را به خاطر عدم باورش به ولایت‌فقیه که نمی‌گیرند که حالا بگوید من طرفدار ولی‌فقیه شده‌ام، داریم چه کار می‌کنیم؟ فرد را در این مورد بخصوص به خاطر این می‌گیرند که ارتباطی با بیگانه داشته است و باید اینها را مطرح کنیم که در مورد حجاریان چنین بحثی نشد. حتی در مورد اعترافاتی که عطریانفر و ابطحی هم کردند، باید بگویم که بیشتر تحلیل کردند، یعنی، ما« یک جور دیگری فکر می‌کردیم و آمدیم اینجا یک طور دیگری شدیم

 من نگران این هستم که در لایه پنهانی،‌ گرایش به متفکرهای مورد اشاره حجاریان به صورت اغراق‌آمیز افزایش یابد و در لایه‌ رویی یک نفاقی رخ دهد و اجازه طرح این اندیشه‌ها داده نشود.

 یعنی یک ظاهر و باطنی ایجاد شود که در باطن انزجاری از ارزش‌های بلند انقلاب ایجاد شود و یک گرایشی به سمت این متفکرها رخ دهد، اما در ظاهر یک نفاق ایجاد شود.


به هر حال عظمت جمهوری اسلامی این نیست که حجاریان در دادگاه علیه "وبر " و "هابرماس " و... حرف بزند، عظمتش این است که در دانشگاه‌، مارکیست دو آتشه و باسواد تدریس کند و در کنار آن هم یک فردی آن را نقد کند که این دیدگاه شهید مطهری است. الان دانشگاه‌های ما این چنین هستند؟

فکر می‌کنم باید مراقب بود، من برخورد سیاسی نمی‌کنم و نمی‌گویم که حجاریان بازی کرد و به گونه‌ای پیام خودش را منتقل کرد که در چه وضعی است، اما باید هوشیار بود.

ممکن است حجاریان این ظرافت را به خرج داده باشد و به گونه‌ای به تصویر کشیده باشد که در جمهوری اسلامی چه می‌گذرد، نمی‌خواهم این قضاوت را راجع‌به ایشان بکنم، اما باید هوشیار باشیم که وزنی که به این اعتراف می‌دهیم برجسته نشود.


متن کامل:   http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8809021871

 

  

حجاریان - سعید حجاریان - شریعتی - عطریانفر - دکتر عماد افروغ - سکولار - لیبرال -حجاریان - سعید حجاریان - شریعتی - عطریانفر - دکتر عماد افروغ - سکولار - لیبرال -حجاریان - سعید حجاریان - شریعتی - عطریانفر - دکتر عماد افروغ - سکولار - لیبرال -حجاریان - سعید حجاریان - شریعتی - عطریانفر - دکتر عماد افروغ - سکولار - لیبرال -

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد