أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

محسن‌هاشمی: اگراحمدی‌نژاد قبولم‌نداشت برکنارم می‌کرد

 

 

محسن‌هاشمی: اگراحمدی‌نژاد قبولم‌نداشت برکنارم می‌کرد

متن کامل مصاحبه برایتان نقل می گردد ، قضاوت با خودتان!!

. محسن هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس درباره چگونگی هزینه کرد، استفاده مترو از حساب صندوق ذخیره ارزی، اظهار داشت:

 لازم است تأکید کنم که برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی یک وام است؛ ضمن اینکه فقط یک میلیارد دلار آن برای متروی تهران هزینه می‌شود.


 




 

 



 

 

وی ادامه داد:

ظرفیت خطوط فعال فعلی مترو 3 میلیون سفر در روز است اگر هر 2 دقیقه قطار اعزام شود، می‌توانیم از آنچه ساخته و هزینه شده است، 2 برابر استفاده کنیم ولی در حال حاضر 5/1 میلیون سفر با مترو صورت می‌گیرد که این میزان در اسفند به حدود یک میلیون و 700 سفر رسیده است، بنابراین امکان5/1 میلیون سفر دیگر در روز با مترو وجود دارد تا از آنچه دولت و شهرداری تاکنون هزینه کرده‌اند استفاده شود هم اکنون نیز مشکل اصلی کمبود واگن است.

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: اولویت نخست در استفاده از یک میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی برای رسیدن به 30 درصد خطوط ریلی در حمل و نقل و عمومی تهران، استفاده از ظرفیت‌های موجود برای افزایش تعداد سفر و راحتی مسافران خواهد بود که با خرید واگن تأمین می‌شود 

 

·         450 میلیارد دلار برای خرید واگن اولویت نخست مترو در سال آینده  


·     هاشمی رفسنجانی گفت: طبق قراردادی که با شرکت واگن‌سازی تهران بسته شده است، 625 میلیون یورو معادل 850 میلیارد تومان برای خرید واگن‌ها نیازمند هستیم که تا به حال 200 میلیارد برای این امر اختصاص یافته است.  

وی با بیان اینکه از یک میلیارد دلار صندوق ذخیره ارزی 450 میلیارد دلار برای خریداری واگن در نظر گرفته شده است، تصریح کرد:  

 

 

اولویت بعدی برای استفاده از یک میلیارد دلار در تکمیل بخشی دیگری از خط 4 مترو خواهد بود که نیازمند تأمین تجهیزات و اولویت بعدی به ترتیب برای تکمیل بخش دیگری از خط 3 و خط 6 و 7 خواهد بود.  

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه اظهار داشت:  

بنده به عنوان مدیرعامل شرکت مترو موظف هستم؛ متروی تهران را به 30 درصدی که مدنظر است برسانم بنابراین باید در تحقق منابع مالی آن همه تلاش خود را انجام دهم.

وی با بیان اینکه دولت در سال جاری از بودجه در نظر گرفته شده توسط مجلس برای مترو، فقط 220 میلیارد تومان پرداخت کرده است، تصریح کرد: این مبلغ در حالی است که دولت باید 770 میلیارد تومان پرداخت می‌کرد.  

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: 

 طبق لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده است و بر مبنای آن تهران طی 5 سال باید 30 درصد حمل و نقل عمومی‌اش را مترو تشکیل دهد که برای محقق شدن آن به هزینه‌ای بالغ بر 1500 میلیارد تومان در سال احتیاج داریم که 50 درصد آن را دولت و 50 درصد دیگر توسط شهرداری باید تأمین شود.

 

 

وی گفت: 

در حال حاضر موضوع این نیست که دولت نمی‌خواهد اعتباری برای مترو در نظر بگیرد، موضوع این است که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود، بنابراین امکان پرداخت بیش از 220 میلیارد برای آنها مقدور نیست ولی نتیجه این می‌شود که نتوانم طبق برنامه به گسترش خطوط مترو بپردازم.

·         شانتاژ نمی‌کنم، می‌گویم مترو به پول نیاز دارد 

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی افراد معتقدند؛ شما وقتی می‌خواهید برای مترو اعتبار بگیرید،شانتاژ می‌کنید، تصریح کرد: این یک تهمت است، شانتاژ نمی‌کنم، می‌گویم مترو به فلان میزان اعتبار احتیاج دارد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مقصر نیستم، این فضای آزاد رسانه‌ای است، گفت: 

 این کار خبرنگاران است، به بنده ربطی ندارد، خبرنگاران می‌پرسند پول مترو را گرفته‌اید، می‌گویم نه و بعد آنها موضوع را بزرگ می‌کنند، بنده که دولت را محکوم نمی‌کنم، در واقع نتیجه‌گیری خبرنگاران اینگونه است.  

وی در پاسخ به این پرسش که شما معتقدید مطالبی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، منظور اصلی شما نیست و برداشت خبرنگاران است، چرا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهید، گفت:

خودتان این موضوع را بنویسید.  

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: بنده اعتقاد به شانتاژ ندارم و به عنوان یک مدیر باید به وظایفی که برایم تعیین شده است بپردازم. اگر به عنوان مدیر مترو قرار است به دنبال تأمین اعتبارات مترو نباشم، بهتر است نباشم.

 

 

* بگویم

 

 


هاشمی در ادامه گفت: وقتی از بنده پرسیده می‌شود چرا واگن ندارید؛ بگویم تقصیر رژیم صهیونیست یا آمریکا است؟ باید بگویم اعتبار کافی تأمین نشده است که بلافاصله پرسیده می‌شود چه کسی پول را نداده است در این صورت هر خبرنگاری با هر بهره هوشی متوجه می‌شود که دولت پول را نداده است. بیان این اظهارات شانتاژ نیست، داشتن واگن مطالبات مردم است و موضوعی است که قشر یارانه بگیر جامعه از آن استفاده می‌کند.


 

 


* دولت برای کمک

وی تصریح کرد: مترو در جهت اهداف هدفمند کردن یارانه‌هاست چرا که تنها وسیله‌ای که صرفه جویی بالایی در مصرف سوخت دارد مترو است و اگر دولت پول کافی را نمی‌پردازد به طور حتم نظر دیگری دارد.  

وی افزود: اگر دولت می‌خواهد به قشر آسیب‌پذیر جامعه آسیبی وارد نشود باید مترو بسازد و هیچ راه دیگری حداقل برای تهران وجود ندارد.

 

 

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: 

 زمانی که محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران بود و آن زمان نیز بنده مدیرعامل شرکت مترو بودم؛ می‌دانم که وی مترو و کارایی آن را به خوبی می‌شناسد، حتما دلش می‌خواهد به مترو کمک کند.  

وی با بیان اینکه برخی افراد در گوشه و کنار می‌نشینند و مسئله ایجاد می‌کنند، ادامه داد: اگر احمدی‌نژاد می‌گوید قطار هوایی ساخته شود؛ منظورش این نیست که مترو ساخته نشود، وی می‌گوید قطار هوایی نیز ساخته شود.

 

 

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه تصریح کرد:

 برخی افراد به جای اینکه به ما پول کافی برای ساخت مترو و قطار هوایی بدهند، اعتبارات را به گونه‌ای می‌پردازند که برای ساخت مترو نیز کافی نیست.  

وی افزود: همین افراد اظهارات احمدی‌نژاد را اشتباه برداشت می‌کنند، احمدی‌نژاد می‌داند که منوریل در تهران جواب نمی‌دهد و همیشه نیز از کلمه قطار هوایی استفاده می‌کند.

·    

 

افراد دور قاب چ  ین نمی‌گذارند؛ احمدی‌نژاد کارش را در حمل و نقل به درستی انجام دهد  

 هاشمی ادامه داد: بنده با احمدی‌نژاد کار کرده‌ام و می‌دانم که وی اعتقاد دارد هر جا که امکان دارد از قطار هوایی استفاده شود؛ چرا که هزینه آن کمتر است ما نیز گفته‌ایم هر نقطه از شهر چنین امکانی داشته باشد این کار را خواهیم کرد.

·     وی اظهار داشت: اگر خطوطی که تاکنون ساخته شده است را بررسی کنید؛ متوجه می‌شوید که در هیچ یک از این نقاط امکان احداث قطار هوایی وجود ندارد؛ اگر نقطه‌ای را پیدا کردید که امکان چنین کاری را داشته و ما انجام نداده‌ایم، آن وقت باید من از مترو بروم.

 

 


* دور قاب چین‌ها

        

 

  وی خاطرنشان کرد 

علت اینکه مجلس دوباره این طرح را عنوان کرد، این بود که در آن دولت موظف به برداشت از صندوق ذخیره ارزی است؛ در حالی که سال گذشته در مصوبه مجلس به دولت اجازه برداشت از صندوق داده شده بود و عده‌ای مانع تحقق این امر شدند، هر چند می‌دانم همان افراد دور قاب چین باز هم می‌توانند موضوعی را مطرح کنند تا برداشت از صندوق میسر نشود.

     

 

 وی ادامه داد: در شیوه جدید می‌توانند موضوع بدهی شهرداری به بانک‌ها را مطرح کنند که طبق آن هر دستگاهی که به بانک بدهی دارد تا پرداخت نکردن آن نمی‌تواند وام جدید دریافت کند.

 

 

هاشمی رفسنجانی افزود: کسانی که می‌خواهد اختلاف ایجاد کنند، شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کنند که امکان برداشت از صندوق خیره ارزی محقق نشود.

وی با بیان اینکه افراد دور قاب‌چین در بدنه دولت و شهرداری وجود دارند، گفت: نساختن مترو کار آسانی است؛ ولی با رفع کردن این موانع مترو را ساختن سخت است.  

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه تصریح کرد: برای این وام پرونده تشکیل داده‌ام و پاسخ این بوده است که به دلیل بدهی شهرداری به بانک نمی‌توانیم این مبلغ را به متروی تهران اختصاص دهیم.

 

 

 

وی ادامه داد:

 اگر بدهی وجود دارد مربوط به دولت است در واقع وام دریافت شده ولی دولت آن را پرداخت نکرده است. حتی تضمین بازپرداخت 2 میلیارد دلاری که قرار است برای متروی کلانشهرها برداشت شود نیز با دولت است.  

هاشمی رفسنجانی افزود: جلوی اجرای این طرح‌ها می‌ایستند و باعث شدید شدن اختلافات می‌شوند و فضای عدم اتحاد به وجود می‌آید که مترو بخش کوچکی از آن است.


 

 

* مشکل من هستم که آنها پول را نمی‌دهند

 

مشکل هاشمی و محمدباقرقالیباف هستند که آنها نمی‌خواهند پول را پرداخت کنند.

 

  

 

 

وی در ادامه اظهار داشت: در 6 ماهه اول سال جاری، حرفی از کمبود اعتبار مطرح نکردیم و از آن زمان به بعد می‌گوییم که اعتبارات مترو تامین نشده است چرا که تا آن زمان فرض ما بر این است که هزینه‌ها پرداخت می‌شود 

 

.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد:

سال گذشته مجلس شورای اسلامی برای مترو 320 میلیارد تومان بودجه تصویب کرد، بندی در قانون وجود داشت که بر اساس آن به دولت اجازه داده می‌شد، 8 هزار میلیارد تومان از بودجه خود کسر کنند؛ ولی دور قاب‌چین‌هایی که از نیازهای مالی مترو آگاه بودند بودجه مترو را به 220 میلیارد تومان رساندند.

 

 

وی افزود: در واقع این افراد باعث شدند 90 میلیارد تومان از بودجه مترو کسر شود هرچند بلافاصله نسبت به آن اعتراض کردیم اما بی‌فایده بود و اگر در این زمینه 2 مصاحبه انجام می‌دادیم، ادعا می‌کردند علیه دولت جوسازی کرده‌ایم.

 

 


* برخی افراد بین

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: بنده اطمینان دارم که احمدی‌نژاد نمی‌خواسته است این مبلغ از بودجه مترو کسر شود.  

وی با بیان اینکه اطمینان دارم احمدی‌نژاد ضرورت خطوط ریلی را در تهران می‌داند، گفت: وی نمی‌خواست این اتفاق رخ دهد ولی یک عده نخواستند و این مسائل پیش آمد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه تصریح کرد: 

 برخی افراد مسائلی را به وجود می‌آوردند که بین احمدی‌نژاد و قالیباف اختلاف بیندازند.

 

 


* 70 درصد بودجه


 

هاشمی رفسنجانی گفت: معمولا تا 8 ماه اول سال با فرض اینکه اعتبارات مصوب شده از سوی دولت به مترو اختصاص می‌یابد صبر می‌کنیم و در صورت دریافت نشدن اعتبارات آن را مطرح می‌کنیم.

 

 

وی با اشاره به اینکه تعدادی واگن همچنان به دلیل کمبود بودجه در گمرک بندرعباس مانده است، اظهار داشت: همه تلاش خود را می‌کنیم که تا چند روز باقی مانده سال 165 میلیارد تومان بودجه را برای مترو دریافت کنیم هر چند وقت کافی برای هزینه کردن آن نداریم.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه دور قاب‌چین‌ها میانه ما را بر هم می‌زنند، گفت:  

 

تأمین نشدن بودجه مترو نتیجه‌ای جز معطل ماندن برای قطعات مترو و تأخیر در حرکت قطارها ندارد.


 

 

* باید غضنفرها را پیدا کرد


هاشمی رفسنجانی اظهار داشت:  

در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و احمدی‌نژاد اجازه دریافت وام از بانک‌های خارجی را می‌دادند، از این طریق وام 5/8 ساله برای خرید واگن دریافت کردیم و هنگام خرید این نکته ذکر شده است که بازپرداخت آن بر عهده دولت است.

 


* بدهی‌ مترو به بانک‌ها از مرز 400 میلیارد

وی ادامه داد: در حال حاضر مجموع وام‌های بازپرداخت نشده‌ از مرز 400 میلیارد تومان گذشته است به عبارت دیگر از آخرین سال ریاست جمهوری سید محمد خاتمی تاکنون مبلغی برای این مورد هزینه نشده است.

         پرداخت نشدن بدهی مترو به بانک‌ها برای زمین زدن متروست


 

 این اعتبارات برای زمین خوردن مترو انجام می‌شود در حالی که بازپرداخت وام‌ها به عهده دولت است.  

وی گفت: در مواردی که مجبور هستیم برخی از محصولات را از خارج کشور وارد کنیم، برای ما سود بازرگانی یا گمرک در نظر گرفته شود، بر این اساس بندی در قانون بودجه تحت عنوان «بودجه جمعی خرجی» قرار دارد که به این معناست که مترو را به گمرک بدهکار می‌کند، ولی دولت پول را مستقیماً به گمرک پرداخت خواهد کرد 

 

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در حالی که 29 میلیارد تومان به گمرک بدهکار هستم ولی تاکنون 4 میلیارد تومان برای این امر از دولت بودجه دریافت شده است.

وی افزود: نتیجه بدهی مترو به گمرک این می‌شود که جنس‌های مترو در گمرک بماند و اجازه ترخیص آن‌ها داده نشود.  


* اگر حرف ناحق بزنم؛ مرا در این پست


وی به بودجه‌ای که سال آینده از طرف دولت باید به مترو پرداخته شود اشاره کرد و گفت: آنچه دولت در نظر گرفته بود و در مجلس مصوب شده 355 میلیارد تومان است

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این پرسش که وضعیت واگن‌هایی که در تعمیرگاه به سر می‌برند چگونه است؟ گفت 

 

حدود 15 تا 17 درصد از قطارها به دلیل تأمین نشدن بودجه قطعات یدکی در تعمیرگاه بودند که با تزریق این پول از طریق شهرداری تهران، این قطارها در اسفند مورد استفاده قرار گرفتند.

·         نیمی از واگن‌ها از تعمیرگاه خارج شده‌اند  

وی افزود: در حال حاضر حدود 8 درصد قطارها در تعمیرگاه به سر می‌برند.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در پاسخ به این پرسش که در روزهای باقی مانده سال چه تمهیداتی برای ازدحام جمعیت موجود در مترو اندیشیده شده است؟ گفت: تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که با کمک مالی شهردار تهران تعدادی از قطارها را از تعمیرگاه خارج کنیم.  

 ضمن اینکه محمدباقر قالیباف شهردار تهران این قول را داده است که در سال آینده مشکل واگن در مترو را حل کند

 

به نقل از فرارو

کد مطلب : 43576

25 اسفند 1388 ساعت 9:42

محمدباقر قالیباف شهردار تهران - هاشمی رفسنجانی-سید محمد خاتمی -احمدی‌نژاد- محسن هاشمی رفسنجانی- خبرگزاری فارس- فارس – فرارو – خبرگزاری فرارو- فارس نیوزمدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه- محمدباقر قالیباف شهردار تهران - هاشمی رفسنجانی-سید محمد خاتمی -احمدی‌نژاد- محسن هاشمی رفسنجانی- مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه- محمدباقر قالیباف شهردار تهران - خبرگزاری فارس- فارس – فرارو – خبرگزاری فرارو- فارس نیوز هاشمی رفسنجانی-سید محمد خاتم خبرگزاری فارس- فارس – فرارو – خبرگزاری فرارو- فارس نیوزی -احمدی‌نژاد- محسن هاشمی رفسنجانی- مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه- محمدباقر قالیباف شهردار تهران - هاشمی رفسنجانی-سید محمد خاتمی -احمدی‌نژاد- خبرگزاری فارس- فارس – فرارو – خبرگزاری فرارو- فارس نیوز محسن هاشمی رفسنجانی- مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه-خبرگزاری فارس- فارس – فرارو – خبرگزاری فرارو- فارس نیوز

 

 

 

...جز التزام عملی به ولایت فقیه راهی نداریم

شهردار تهران با تاکید بر اینکه جز انقلابی ماندن‌، انقلابی زیستن و جز التزام عملی به ولایت فقیه و رهبری‌، راه دیگری نداریم، گفت:  

 

               این هم باور دینی ما است و هم بررسی عقلی ما را به اینجا می‌رساند‌.  

محمد‌باقر قالیباف‌‌ در آخرین نشست فصلی مدیران شهرداری در سال 88 که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با تشکر از مدیران و کارکنان شهرداری که گمنام‌، به شهر و شهروندان خدمت می‌کنند‌، به شرایط سیاسی کشور در سال گذشته در همین ایام اشاره کرد و اظهار داشت‌:  

  

سال گذشته کشور در این زمان در تب و تاب مسائل سیاسی و انتخابات بود و هر فرد در ذهن خود مسائلی داشت‌، آن روز گفتم همه این مسائل می‌گذرد و به هرچه می‌خواهیم فکر کنیم‌، اما از انقلاب‌، نظام‌، رهبری و خدمت به مردم غافل نشویم‌، این فراز و نشیب‌ها می‌آید و می‌رود. 

وی افزود‌: در عمرم به خود اجازه ندادم که جایی را نردبام خود کنم‌، می‌خواهم خدا مرا به حال خود وا نگذارد که به این گونه مسیرها بروم و اطمینان دارم که جز به وظیفه‌ام به چیز دیگری فکر نمی‌کنم. 

شهردار تهران با بیان اینکه فردای قیامت باید جواب شهدا را بدهیم و تکلیف من و امثال من ماهیتا با خیلی‌ها متفاوت است، به شرایط پیش آمده پس از انتخابات اشاره کرد و ادامه داد‌:  

 

صادقانه بگویم در زمانیکه مردم و ملت ما با هدایت حکیمانه مقام معظم رهبری‌، بزرگترین افتخار یک نظام ولایی مقدس را در انتخابات رقم زده و اوج مردم‌سالاری دینی را به نمایش گذاشتند‌، زمانی که برگ زرین و به یادماندنی دیگری در تاریخ ایران اسلامی ثبت شد و مردم و رهبری چنین افتخاری آفریدند‌، حوادث بعد از انتخابات‌، تلخی زیادی در کام مردم و انقلاب بر جای گذاشت‌. 

وی افزود‌: خدا را شاهد می‌گیرم در طول این ایام، دغدغه من این بود که مجموعه شهرداری و مدیریت شهری دست از فعالیت برندارد. 

شهردار تهران بدون نام بردن از فردی تصریح کرد‌:  

 «بعضی» به من می‌گویند تو سیاسی نیستی‌، اگر بودی الان وقت ماهی‌گیری است‌، اما به این طرز تفکر می‌گویم که اگر سیاسی بودن به این معناست، هیچگاه نمی‌خواهم اینگونه باشم و از این جنس نیستم‌. 

شهردار پایتخت‌، فرصت‌های باقی مانده را برای نسل انقلاب کاملا استثنایی و مهم دانست و با اشاره به اینکه فرصت آزمون و خطا برای آینده نداریم، گفت‌:  

ما دین بیشتری به انقلاب داریم و باید فضای کشور را فضای کار و تلاش کنیم‌، در مقابل این همه افتخاری که مردم آفریدند، وظیفه داریم کار صادقانه و خردمندانه تحویل مردم دهیم و همه آن را حس کنند. 

وی ادامه داد‌: آنهایی را که به هر دلیل به انقلاب وفادار نیستند‌، با عملمان دعوتشان کنیم‌، امروز وقت کار سلبی نیست‌، امروز که انقلاب پیروز شده و در مسند هستیم باید با کار ایجابی مخالفان را به انقلاب دعوت کنیم‌، برخورد سلبی مختص آنهایی است که با انقلاب عناد داشته و اقدام ضد‌انقلابی می‌کنند که این‌ها جمعیت بسیار محدودی هستند‌. 

شهردار تهران افزود‌: آنهایی را که به انقلاب بی‌تفاوت هستند یا باورهایشان با باورهای ما متفاوت است باید با کار و عملمان دعوتشان کنیم و بگوییم برکت انقلاب و کارکرد جامعه دینی این است‌. 

قالیباف با تاکید بر اینکه جز انقلابی ماندن‌، انقلابی زیستن و جز التزام عملی به ولایت فقیه و رهبری‌، راه دیگری نداریم، خاطرنشان ساخت‌: این هم باور دینی ماست و هم بررسی عقلی ما را به اینجا می‌رساند‌، موقعیتی را که خدا ما را در آن قرار داده که به برکت شهدا و نظام اسلامی و امام (ره) است‌، قدر بشناسیم و آن را از دست ندهیم. 

قالیباف - شهردار تهران - محمد باقر قالیباف -قالیباف - شهردار تهران - محمد باقر قالیباف قالیباف - شهردار تهران - محمد باقر قالیباف --قالیباف - شهردار تهران - محمد باقر قالیباف -قالیباف - شهردار تهران - محمد باقر قالیباف -

الیاس حضرتی :دیشب آسوده خوابیدم، اما جامعه لطمه می بیند!!!!!!

 به نقل از فرارو: 

 

فرارو- دیروز روزنامه اعتماد بعد از 8 سال کار حرفه‌ای از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد. مدیرمسئول این روزنامه عنوان کرد که مصداق خاصی برای توقیف روزنامه به او اعلام نشده است. حضرتی توقیف اعتماد را «مصیبت» می‎داند و می‌گوید این یعنی قیف داستان خیلی تنگ شده است.

الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه توقیف‌شده اعتماد در گفتگو با «فرارو» درباره علل توقیف این روزنامه گفت: «دلیل خاصی به ما اعلام نشده است. آقای رامین در نامه‌ای که به ما نوشته اند، به ماده 6 قانون مطبوعات که بسیار کلی است اشاره کرده اند و مطلب یا مصداق خاصی را به ما اعلام نکردند.» 
 


حضرتی درباره تذکرات قبلی روزنامه اعتماد در ماه‌های اخیر اظهار داشت: «از زمانی که آقای رامین آمدند، ما چند مورد تذکر داشتیم که البته بجا هم نبودند.» وی افزود: «روزنامه لغو امتیاز نشده، توقیف و به دادگاه ارجاع شده است؛ که البته هنوز راجع به دادگاه چیزی به ما اعلام نکرده اند.»

این فعال عرصه رسانه هم‌چنین گفت: «آقای رامین هیچ دلیلی برای توقیف روزنامه اعتماد ندارد. روزنامه اعتماد روزنامه‌ای اصلاح‌طلب، مستقل، حرفه‌ای و طرفدار نظام جمهوری اسلامی بود. کار ما بسیار مودبانه بود، همه گروه‌های داخل کشور و طرفدار نظام و انقلاب را پوشش می‌دادیم و این روزنامه متعلق به یک جناح خاص نبود.»  

 

 

 



عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اضافه کرد: «به همان اندازه که عکس آقای توکلی صفحه اول چاپ می‌شد، همان اندازه که از آقای ترقی، بادامچیان، مشایی و خانم بهروزی مطلب کار می‌شد، به همان اندازه هم به دیگران توجه داشتیم.» وی ادامه داد: «هرکس که در داخل این کشور، و در چارچوب این نظام فعالیت می‌کرد و تفکری یا ایده‌ای داشت برای ما محترم و سوژه کار ژورنالیستی و حرفه‌ای بود.»  



مدیرمسئول روزنامه اعتماد، روزنامه خود را رسانه‌ فراگیری خواند که تمام جناح‌ها به آن تعلق خاطر داشتند و گفت: «دوستان اصولگرا بهترین مطالبی را که می‌خواستند در تریبونی پرمخاطب چاپ شود، به روزنامه اعتماد می‌دادند.»

الیاس حضرتی ابراز عقیده کرد: «به نظر من آقای رامین اشتباه بزرگی را مرتکب شد، چون این کارها بی‌سرانجام است و ربطی هم به نظام جمهوری اسلامی ندارد.» وی ظرفیت نظام جمهوری اسلامی را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: «مصیبتی که ما در این ایام پیدا کردیم این است که افرادی بر سر کار آمدند که نمی‌دانند ابعاد و اندازه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی چه‌قدر است.»

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، این افراد را کاتولیک‌تر از پاپ خواند و بیان داشت: «این افراد زحمتی برای کشور و انقلاب نکشیدند و همین‌طور جارو را برداشتند و همه را جارو می‌کنند. از این بابت واقعاً متاسفم.»

این فعال اصلاح‌طلب گفت: «اگر روزنامه اعتماد هم در این روند تحمل نشود، به نظر من قیف داستان بسیار تنگ شده است.» وی ادامه داد: «من مرتباً از سوی دوستان جنبش سبز هم مورد انتقاد بودم که شما بسیاری از مطالب، اخبار، مراسم، بیانیه‌ها و اطلاعیه‌ها را پوشش نمی‌دهید و مقالات بسیاری از افراد را چاپ نمی‌کنید؛ اما ما به اصول نظام و انقلاب و کار حرفه‌ای خود پایبند بودیم.»  



الیاس حضرتی روزنامه‌ای مثل اعتماد را برای یک کشور، از نان شب هم واجب‌تر دانست و اظهار کرد: «از دوش من که بار مسئولیتی برداشته شد، خوشحال هم می‌شوم که بار مسئولیت اجتماعی را که در برابر مردم داشتم، کسی مثل آقای رامین پیدا می‌شود و برمی‌دارد.» 
 


وی با بیان این‌که از تمام راه‌های قانونی برای احقاق حق خود استفاده خواهیم کرد، گفت: «دیشب بدون استرس و آسوده خوابیدم و دیگر نیاز نبود که تا ساعت 11 شب، سطر به سطر مطلب بخوانم و اصلاح کنم، اما از طرف دیگر جامعه لطمه می‌بیند.» 
 


مدیرمسئول روزنامه توقیف‌شده اعتماد بیان داشت: «از یک طرف تریبونی که مردم به آن دلبسته بودند و از طریق آن تغذیه می‌‌شدند از بین رفته است و از سوی دیگر 400، 500 نفر در آستانه عید بیکار شدند.» وی ادامه داد: «این‌ها مصیبت‌هایی است که آدم‌های که اندیشه بزرگی ندارند ایجاد می‌کنند و به نظام و انقلاب لطمه می‌زنند.» 

 

چه کار به حضور در مجمع و نماز جمعه دارید!

 

مشروح گفت و گو  با اسدالله بادامچیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است که طی آن به بررسی اختلافات احمدی نژاد و هاشمی پرداخته است به نقل از فرارو : 

 



برخی پیشنهاد داده اند که برای ایجاد وحدت ملی در کشور و حل اختلافات انتخاباتی آقایان هاشمی و احمدی نژاد، آقای احمدی نژاد در جلسات مجمع حضور یابد و هاشمی رفسنجانی هم در تریبون نماز جمعه حضور یابد. نظر شما در این باره چیست؟  


این از آن حرفهای غیر صحیح است. مگر امور کشور معامله است که آقا شما ریش را ول کن تا من هم چانه ات را ول کنم. نماز جمعه متعلق به ولی امر مسلمین است. ایشان به هرکس بفرمایند، می رود نماز می خواند. مردم هم پشت سر هر کسی که ولی امر مسلمین تعیین کند، نماز می خوانند. چون امام جمعه منصوب است.

در رابطه با حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، هر کسی که عضو است باید درجلسات حضور یابد. آقای احمدی نژاد اگر شرکت نکند یعنی به یک مسوئلیت و وظیفه ای که بر عهده دارد عمل نکرده است. ما که نمی توانیم بگوییم آقا برو به مسئولیتت عمل کن و فلان جا بشین! گرو و گروکشی که نیست. مثلا من که نمی توانم بگویم به مجلس نمی روم چون با فلان گروه اختلاف دارم. اینطور که نمی شود. پس بنابراین این مسائل ربطی به جریانات سیاسی و انتخابات ندارد. 
  

  


اما برخی معتقدند که حضور نیافتن آقای رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص اگرچه با توجیه کار زیاد ایشان در دولت همراه است اما در حقیقت به خاطر اختلاف مواضع سیاسی ایشان با آقای هاشمی است.  


در مجمع تشخیص مصلحت نظام همه نوع سلیقه هست. حالا یک نفر دلش نمی خواهد در آن شرکت کند، خب نکند. آقای کروبی هم عضو این مجمع بود اما خودش را عزل کرد. آقای موسوی هم یک مدتی نرفت؛ بعد دوباره رفت و الان شنیده ایم که باز هم مدتی است که به این جلسات نمی رود. این یک مسئولیت است که بر عهده آقایان است و ربطی به مسائل سیاسی ندارد. 
 


گفتید که عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک مسئولیت است که آقایان موسوی و احمدی نژاد به آن عمل نمی کنند. چگونه میتوان از آنها خواست که به وظایفشان عمل کنند؟
من کی گفتم که به وظیفه اشان عمل نمی کنند. این حرف شماست. 
 

 


چطور می توان از این آقایان خواست تا برای اتمام مسائل انتخاباتی و ایجاد وفاق هم که شده در جلسات مشترکی همچون مجمع تشخیص مصلحت شرکت کنند؟ 
 

من در کلان مملکت بین آقایان هاشمی و احمدی نژاد اختلافی نمی بینم. مثل اینکه آقای احمدی نژاد در واکنش به گزارش آژانش همان موضعی را می گیرد که آقای هاشمی رفسنجانی می گیرد. پس در کلان هیچ اختلافی با هم ندارند. در مسائل سیاسی و اداره کشور، اختلاف نظرهایی وجود دارد. گاهی برخی این اختلاف نظرها را آنقدر بزرگ می کنند که انگار ما معضل خیلی سختی داریم و جناب آقای احمدی نژاد با جناب آیت الله هاشمی با هم تفاهم همه جانبه ندارند. خب چنین تفاهم همه جانبه ای با یکدیگر نداشته باشند؛ چه می شود مگر؟ مهم این است که در اداره کشور به مسئولیت هایشان عمل کنند. 

باید از رئیس جمهور حمایت کرد و به او احترام گذاشت. با حفظ سلیقه ها هر کس که در این پست است باید از او حمایت کرد. در مورد رئیس مجمع تشخیص مصلحت هم همینطور است. بالاخره ایشان یک عنصر پرسابقه در نظام هستند و 50 سال خدمت کرده است. درست نیست که خدمات ایشان را نادیده بگیریم. البته همه باید زیر نظر رهبری انجام وظیفه کنند. اینکه برخی مسائل جزئی را می خواهند به مسائل کلی و اساسی تبدیل کنند، درست نیست. در این چند سال همیشه از این حرف ها بوده و هیچ طوری هم نشده. حالا هم اتفاقی نخواهد افتاد. 
 

 


آقای بادامچیان فکیر می کنید چرا آقای هاشمی بعد از انتخابات یک بار به نماز جمعه رفت؟  



نگفتید که بالاخره چراآقای هاشمی در نماز جمعه حضور نمی یابند؟  


چرا این سوالات را می پرسید؟ اصلا شما به نماز جمعه چه کار دارید؟ چرا میخواهید از این موضوع یک دعوا درست کنید.  



ولی من به دنبال دعوا نیستم. فقط پرسیدم که چرا آقای هاشمی نمی توانند در نماز جمعه حاضر شود.  


من هم منظورم این نبود که شما دنبال دعوا هستید. شما را نمی گویم. منظورم این است که یک خطی با این هدف در کشور راه افتاده است. من می گویم که مثبت نگاه کنید. چکار به حضور در مجمع و نماز جمعه دارید. 
 


ببینید اصل پیشنهادی که برای حضور آقای احمدی نژاد در مجمع تشخیص و آقای هاشمی در نماز جمعه رامطرح کردم از سوی آقای اکرمی عنوان شده بود. من هم نظر شما را درباره اش پرسیدم.  

 


من که درباره اظهارنظر دیگران نظر نمی دهم. اما از نظر من این پیشنهاد دقیقی نیست. نه اینکه بگویم درست نیست؛ دقیق این موضوع این است که آقای هاشمی به عنوان امام جمعه موقت، منصوب آقاست و هرگاه لازم بداند می رود و هروقت لازم نداند نمی رود. نمی شود در این وسط معامله یا بده بستان سیاسی کرد. حضور در مجمع تشخیص هم وظیفه است و افراد برای شرکت در آن مسئولیت دارند. اما اگر کسی شرکت نکرد که نمی توان او را برد به دادگاه. 

 

این هم از سوالات منفی است. یک بخشی مربوط به خود آقای هاشمی است که یا می خواهد بیاید یا نمی آید. یک وقتی ایشان سرما خورده اند و نمی توانند بیایند. اینکه بگویند آقای هاشمی می خواهد بیاید نماز جمعه و آقا نمی گذارد، حرف غلطی است. اینکه بگویند آقا اجازه نمی دهند هم غلط است. آقای هاشمی امام جمعه موقت هستند و به نماز جمعه می آیند. 
 

روانبخش: هاشمی 6ماه آینده از صحنه سیاست کنار خواهد رفت

 

 

آیا هاشمی "مات" می‌شود؟ 

  

  

 این پست از سایت فرارو برایتان نقل می شود: 

 

فرارو- اکبر هاشمی رفسنجانی رییس دو نهاد بسیار مهم و اثر گذار در قانون اساسی ایران در وضعیت پیچیده و بسیار سختی قرار دارد، امروز این پرسش مطرح است که آینده سیاسی او در چه مسیری رقم خواهد خورد؟ رییس مجلس خبرگان رهبری پس از انتخابات در بازی شطرنج سیاسی گرفتار آمد که شاید هیچ روزی تصور نمی‌کرد این‌گونه گرفتار شود.

به گزارش فرارو، شرایط کنونی هاشمی به مراتب سخت‌تر از نیمه دوم دهه هفتاد است. او امروز در وضعیت انتخاب بودن- نبودن قرار دارد. قاسم روانبخش روحانی رادیکال حامی احمدی نژاد معتقد است حذف هاشمی رفسنجانی از صحنه سیاسی کشور کاری دور از دسترسی نیست" اما «ما معتقدیم که دیگر نیازی به حذف هاشمی رفسنجانی توسط نیروهای انقلابی نیست چرا که وی به زودی خودش، خودش را برای همیشه از صحنه سیاسی کشور حذف خواهد کرد.»
 


این شاگرد شاخص آیت‌الله مصباح یزدی با حمله به عملکرد هاشمی گفت: «هاشمی رفسنجانی همیشه بر اساس هواشناسی سیاسی موضع می‌گیرد در زمان نزدیکی اجلاس خبرگان و یا تعیین هیات رییسه مواضع ولایی و نزدیک به رهبری از خودش اتخاذ می‌کند اما بلافاصله با اتمام این مهم دوباره هم دم با سران جریان سبز و اصلاح‌طلبان می‌شود.» 

روانبخش برای حذف هاشمی زمان دقیق هم تعیین می‌کند، وی در این باره تصریح کرد: «همین مهم به خوبی برای نمایندگان محترم خبرگان رهبری و همچنین ملت ایران و مسئولان امر واضح و صریح شده‌است و طی 6 ماه آینده بدون شک از صحنه سیاسی کشور کنار خواهد رفت.»  



اظهار نظر درباره حذف رییس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مدت‌ها است در مجامع اصولگرا مطرح است و مربوط به امروز نیست، چندی پیش علیرضا پناهیان دیگر روحانی حامی دولت از این مسئله سخن گفت و اظهار کرد: «ادامه حیات سیاسی آقای هاشمی در عرصه سیاسی کشور کاملا به رفتار وی بستگی دارد و در این راستا ما هم دعا می‌کنیم که آقای هاشمی رفتارهایی را در پیش گیرد که بتواند همراه رهبر باقی بماند.»  



پروژه حذف  

 


در حالی که حامیان دولت با انتقاد از رفتارهای هاشمی آن را عامل حذف او معرفی می‌کنند، محمد هاشمی برادر رییس مجمع اعتنقاد دیگری دارد وی از "پروژه حذف هاشمی" سخن می‌گوید و آن را یک "سناریو قدیمی" می‌خواند، برادر رییس خبرگان از وجود "افرادی در حکومت ونظام" برای حذف برادرش خبر می‌دهد.

مطرح کردن این تئوری فقط مختص نزدیکان هاشمی نیست بلکه علی مطهری نماینده اصولگرای تهران نیز "تز حذف هاشمی از سوی افراطیون" را مطرح می‌کند. فرزند شهید مطهری در اواخر آذر اظهار کرد: «به نظر می‌رسد افراطیون به جای اجرای عدالت و ترمیم دلخوری‌های گذشته، قصد عذرخواهی ندارد و در قالب پروژه‌ای به دنبال حذف هاشمی از انقلاب است.»

در میان "تز حذف" هاشمی دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از وجود "پروژه هاشمی ستیزی" در همین راستا خبر داد، این دفتر طی اطلاعیه در این‌باره نوشت: «پروژه ”هاشمی‌ستیزی” با هدف نردبان‌سازی برای ستیز همه‌جانبه با حضور روحانیت در امور اجرایی و تقنینی چنان رندانه کلید خورده است.»

اکبرهاشمی رفسنجانی با انتقادات پیش از انتخابات از احمدی نژاد و همراهی غیر رسمی در کنار اصلاح‌طلبان به عنوان یکی از متهمان اصلی به تعبیر حامیان احمدی نژاد "نه به احمدی نژاد" به حساب می‌آید. نامه وی به رهبر معظم انقلاب پیش از انتخابات ریاست جمهوری و گلایه از حملات شب مناظره به او خانواده‌اش و همچنین خطبه‌ انتقادی‌اش پس از انتخابات به دستمایه مخالفان وی تبدیل شد تا پرده انتقاد را بدرند و به وادی تخریب گسترده وارد شوند و او را یکی از متهمین "کودتای مخملی" معرفی کنند. 
 


این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد تا کسانی همچون غلامحسین الهام وی را به "براندازی" متهم نمود و روانبخش از تعبیر "هواشناسی سیاسی" برای رفتارهای او سود برد. این گروه از مخالفان هاشمی کار را به جایی کشاندند که یکی از نمایندگان مجلس در نطق پیش از دستور خود به سبک فاطمه رجبی که او را با رضا خان مقایسه می کند هاشمی را "اکبر شاه" خطاب کرد.  

 



                         هاشمی و نماز جمعه  


رییس مجلس خبرگان رهبری با وجو د این که یکی از چهره‌های ثابت نماز جمعه پایتخت بود پس از خطبه‌های تیرماه خود کاملا از حضور در نماز جمعه باز ماند، مسئله‌ای که تاکنون چرایی آن روشن نشده است، 

 

 عده‌ای معتقد هستند وی از اقامه نماز حذف شده است، عده‌ای دیگر می‌گویند "هاشمی خود حاضر به اقامه نماز جمعه نیست"، اما محمد هاشمی در این‌باره اظهار کرد" هیچ کس نمی تواند هاشمی را از نماز جمعه حذف کند." 
 

 


داستان عدم حضور هاشمی در نماز جمعه به عنوان یکی از مصادیق حذف تدریجی وی از فضای سیاسی معرفی می‌شود، در این میان برخی از چهره‌های سیاسی نیز سعی می‌کنند وی را به نماز جمعه و از سوی دیگر احمدی نژاد را به جلسات مجمع تشخیص مصلحت بازگردانند. اما گویی که این امر امکان پذیر نیست.

با این اوصاف رییس مجلس خبرگان در روزهای پس از انتخابات در میانه شطرنج سیاسی خود با مخالفانش بارها کیش داد و بارها کیش خورد. اما اکنون در چه شرایطی قرار دارد؟ 
 

 

  

اظهارات قاسم روانبخش نشان می‌دهد حامیان احمدی نژاد پس از اتفاقات 22 بهمن همان گونه که تصور می‌کنند موسوی، خاتمی، کروبی از فضای سیاسی کشور کاملا حذف شده‌اند و اکنون نوبت به حذف چهره دیگر اصلاح طلب می‌رسد و آن هم کسی نیست جز اکبر هاشمی رقسنجانی سیاستمداری که قطعا حذف او راحت نخواهد بود.   به نظر می‌رسد اظهارات روانبخش نشانگر این مسئله است که زمان "مات" کردن هاشمی رفسنجانی فرا رسیده است و او زمان آن را این گونه اعلام می‌کند" 6 ماه آینده بدون شک از صحنه سیاسی کشور کنار خواهد رفت." اما قاسم روانبخش در شرایطی از حذف هاشمی سخن می‌گوید که برخی از اصولگرایان معتقدند وی از مواضع نماز جمعه خویش عدول کرده است.