أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

محسن‌هاشمی: اگراحمدی‌نژاد قبولم‌نداشت برکنارم می‌کرد

 

 

محسن‌هاشمی: اگراحمدی‌نژاد قبولم‌نداشت برکنارم می‌کرد

متن کامل مصاحبه برایتان نقل می گردد ، قضاوت با خودتان!!

. محسن هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس درباره چگونگی هزینه کرد، استفاده مترو از حساب صندوق ذخیره ارزی، اظهار داشت:

 لازم است تأکید کنم که برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی یک وام است؛ ضمن اینکه فقط یک میلیارد دلار آن برای متروی تهران هزینه می‌شود.


 




 

 



 

 

وی ادامه داد:

ظرفیت خطوط فعال فعلی مترو 3 میلیون سفر در روز است اگر هر 2 دقیقه قطار اعزام شود، می‌توانیم از آنچه ساخته و هزینه شده است، 2 برابر استفاده کنیم ولی در حال حاضر 5/1 میلیون سفر با مترو صورت می‌گیرد که این میزان در اسفند به حدود یک میلیون و 700 سفر رسیده است، بنابراین امکان5/1 میلیون سفر دیگر در روز با مترو وجود دارد تا از آنچه دولت و شهرداری تاکنون هزینه کرده‌اند استفاده شود هم اکنون نیز مشکل اصلی کمبود واگن است.

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: اولویت نخست در استفاده از یک میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی برای رسیدن به 30 درصد خطوط ریلی در حمل و نقل و عمومی تهران، استفاده از ظرفیت‌های موجود برای افزایش تعداد سفر و راحتی مسافران خواهد بود که با خرید واگن تأمین می‌شود 

 

·         450 میلیارد دلار برای خرید واگن اولویت نخست مترو در سال آینده  


·     هاشمی رفسنجانی گفت: طبق قراردادی که با شرکت واگن‌سازی تهران بسته شده است، 625 میلیون یورو معادل 850 میلیارد تومان برای خرید واگن‌ها نیازمند هستیم که تا به حال 200 میلیارد برای این امر اختصاص یافته است.  

وی با بیان اینکه از یک میلیارد دلار صندوق ذخیره ارزی 450 میلیارد دلار برای خریداری واگن در نظر گرفته شده است، تصریح کرد:  

 

 

اولویت بعدی برای استفاده از یک میلیارد دلار در تکمیل بخشی دیگری از خط 4 مترو خواهد بود که نیازمند تأمین تجهیزات و اولویت بعدی به ترتیب برای تکمیل بخش دیگری از خط 3 و خط 6 و 7 خواهد بود.  

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه اظهار داشت:  

بنده به عنوان مدیرعامل شرکت مترو موظف هستم؛ متروی تهران را به 30 درصدی که مدنظر است برسانم بنابراین باید در تحقق منابع مالی آن همه تلاش خود را انجام دهم.

وی با بیان اینکه دولت در سال جاری از بودجه در نظر گرفته شده توسط مجلس برای مترو، فقط 220 میلیارد تومان پرداخت کرده است، تصریح کرد: این مبلغ در حالی است که دولت باید 770 میلیارد تومان پرداخت می‌کرد.  

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: 

 طبق لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده است و بر مبنای آن تهران طی 5 سال باید 30 درصد حمل و نقل عمومی‌اش را مترو تشکیل دهد که برای محقق شدن آن به هزینه‌ای بالغ بر 1500 میلیارد تومان در سال احتیاج داریم که 50 درصد آن را دولت و 50 درصد دیگر توسط شهرداری باید تأمین شود.

 

 

وی گفت: 

در حال حاضر موضوع این نیست که دولت نمی‌خواهد اعتباری برای مترو در نظر بگیرد، موضوع این است که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود، بنابراین امکان پرداخت بیش از 220 میلیارد برای آنها مقدور نیست ولی نتیجه این می‌شود که نتوانم طبق برنامه به گسترش خطوط مترو بپردازم.

·         شانتاژ نمی‌کنم، می‌گویم مترو به پول نیاز دارد 

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی افراد معتقدند؛ شما وقتی می‌خواهید برای مترو اعتبار بگیرید،شانتاژ می‌کنید، تصریح کرد: این یک تهمت است، شانتاژ نمی‌کنم، می‌گویم مترو به فلان میزان اعتبار احتیاج دارد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مقصر نیستم، این فضای آزاد رسانه‌ای است، گفت: 

 این کار خبرنگاران است، به بنده ربطی ندارد، خبرنگاران می‌پرسند پول مترو را گرفته‌اید، می‌گویم نه و بعد آنها موضوع را بزرگ می‌کنند، بنده که دولت را محکوم نمی‌کنم، در واقع نتیجه‌گیری خبرنگاران اینگونه است.  

وی در پاسخ به این پرسش که شما معتقدید مطالبی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، منظور اصلی شما نیست و برداشت خبرنگاران است، چرا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهید، گفت:

خودتان این موضوع را بنویسید.  

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: بنده اعتقاد به شانتاژ ندارم و به عنوان یک مدیر باید به وظایفی که برایم تعیین شده است بپردازم. اگر به عنوان مدیر مترو قرار است به دنبال تأمین اعتبارات مترو نباشم، بهتر است نباشم.

 

 

* بگویم

 

 


هاشمی در ادامه گفت: وقتی از بنده پرسیده می‌شود چرا واگن ندارید؛ بگویم تقصیر رژیم صهیونیست یا آمریکا است؟ باید بگویم اعتبار کافی تأمین نشده است که بلافاصله پرسیده می‌شود چه کسی پول را نداده است در این صورت هر خبرنگاری با هر بهره هوشی متوجه می‌شود که دولت پول را نداده است. بیان این اظهارات شانتاژ نیست، داشتن واگن مطالبات مردم است و موضوعی است که قشر یارانه بگیر جامعه از آن استفاده می‌کند.


 

 


* دولت برای کمک

وی تصریح کرد: مترو در جهت اهداف هدفمند کردن یارانه‌هاست چرا که تنها وسیله‌ای که صرفه جویی بالایی در مصرف سوخت دارد مترو است و اگر دولت پول کافی را نمی‌پردازد به طور حتم نظر دیگری دارد.  

وی افزود: اگر دولت می‌خواهد به قشر آسیب‌پذیر جامعه آسیبی وارد نشود باید مترو بسازد و هیچ راه دیگری حداقل برای تهران وجود ندارد.

 

 

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: 

 زمانی که محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران بود و آن زمان نیز بنده مدیرعامل شرکت مترو بودم؛ می‌دانم که وی مترو و کارایی آن را به خوبی می‌شناسد، حتما دلش می‌خواهد به مترو کمک کند.  

وی با بیان اینکه برخی افراد در گوشه و کنار می‌نشینند و مسئله ایجاد می‌کنند، ادامه داد: اگر احمدی‌نژاد می‌گوید قطار هوایی ساخته شود؛ منظورش این نیست که مترو ساخته نشود، وی می‌گوید قطار هوایی نیز ساخته شود.

 

 

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه تصریح کرد:

 برخی افراد به جای اینکه به ما پول کافی برای ساخت مترو و قطار هوایی بدهند، اعتبارات را به گونه‌ای می‌پردازند که برای ساخت مترو نیز کافی نیست.  

وی افزود: همین افراد اظهارات احمدی‌نژاد را اشتباه برداشت می‌کنند، احمدی‌نژاد می‌داند که منوریل در تهران جواب نمی‌دهد و همیشه نیز از کلمه قطار هوایی استفاده می‌کند.

·    

 

افراد دور قاب چ  ین نمی‌گذارند؛ احمدی‌نژاد کارش را در حمل و نقل به درستی انجام دهد  

 هاشمی ادامه داد: بنده با احمدی‌نژاد کار کرده‌ام و می‌دانم که وی اعتقاد دارد هر جا که امکان دارد از قطار هوایی استفاده شود؛ چرا که هزینه آن کمتر است ما نیز گفته‌ایم هر نقطه از شهر چنین امکانی داشته باشد این کار را خواهیم کرد.

·     وی اظهار داشت: اگر خطوطی که تاکنون ساخته شده است را بررسی کنید؛ متوجه می‌شوید که در هیچ یک از این نقاط امکان احداث قطار هوایی وجود ندارد؛ اگر نقطه‌ای را پیدا کردید که امکان چنین کاری را داشته و ما انجام نداده‌ایم، آن وقت باید من از مترو بروم.

 

 


* دور قاب چین‌ها

        

 

  وی خاطرنشان کرد 

علت اینکه مجلس دوباره این طرح را عنوان کرد، این بود که در آن دولت موظف به برداشت از صندوق ذخیره ارزی است؛ در حالی که سال گذشته در مصوبه مجلس به دولت اجازه برداشت از صندوق داده شده بود و عده‌ای مانع تحقق این امر شدند، هر چند می‌دانم همان افراد دور قاب چین باز هم می‌توانند موضوعی را مطرح کنند تا برداشت از صندوق میسر نشود.

     

 

 وی ادامه داد: در شیوه جدید می‌توانند موضوع بدهی شهرداری به بانک‌ها را مطرح کنند که طبق آن هر دستگاهی که به بانک بدهی دارد تا پرداخت نکردن آن نمی‌تواند وام جدید دریافت کند.

 

 

هاشمی رفسنجانی افزود: کسانی که می‌خواهد اختلاف ایجاد کنند، شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کنند که امکان برداشت از صندوق خیره ارزی محقق نشود.

وی با بیان اینکه افراد دور قاب‌چین در بدنه دولت و شهرداری وجود دارند، گفت: نساختن مترو کار آسانی است؛ ولی با رفع کردن این موانع مترو را ساختن سخت است.  

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه تصریح کرد: برای این وام پرونده تشکیل داده‌ام و پاسخ این بوده است که به دلیل بدهی شهرداری به بانک نمی‌توانیم این مبلغ را به متروی تهران اختصاص دهیم.

 

 

 

وی ادامه داد:

 اگر بدهی وجود دارد مربوط به دولت است در واقع وام دریافت شده ولی دولت آن را پرداخت نکرده است. حتی تضمین بازپرداخت 2 میلیارد دلاری که قرار است برای متروی کلانشهرها برداشت شود نیز با دولت است.  

هاشمی رفسنجانی افزود: جلوی اجرای این طرح‌ها می‌ایستند و باعث شدید شدن اختلافات می‌شوند و فضای عدم اتحاد به وجود می‌آید که مترو بخش کوچکی از آن است.


 

 

* مشکل من هستم که آنها پول را نمی‌دهند

 

مشکل هاشمی و محمدباقرقالیباف هستند که آنها نمی‌خواهند پول را پرداخت کنند.

 

  

 

 

وی در ادامه اظهار داشت: در 6 ماهه اول سال جاری، حرفی از کمبود اعتبار مطرح نکردیم و از آن زمان به بعد می‌گوییم که اعتبارات مترو تامین نشده است چرا که تا آن زمان فرض ما بر این است که هزینه‌ها پرداخت می‌شود 

 

.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد:

سال گذشته مجلس شورای اسلامی برای مترو 320 میلیارد تومان بودجه تصویب کرد، بندی در قانون وجود داشت که بر اساس آن به دولت اجازه داده می‌شد، 8 هزار میلیارد تومان از بودجه خود کسر کنند؛ ولی دور قاب‌چین‌هایی که از نیازهای مالی مترو آگاه بودند بودجه مترو را به 220 میلیارد تومان رساندند.

 

 

وی افزود: در واقع این افراد باعث شدند 90 میلیارد تومان از بودجه مترو کسر شود هرچند بلافاصله نسبت به آن اعتراض کردیم اما بی‌فایده بود و اگر در این زمینه 2 مصاحبه انجام می‌دادیم، ادعا می‌کردند علیه دولت جوسازی کرده‌ایم.

 

 


* برخی افراد بین

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: بنده اطمینان دارم که احمدی‌نژاد نمی‌خواسته است این مبلغ از بودجه مترو کسر شود.  

وی با بیان اینکه اطمینان دارم احمدی‌نژاد ضرورت خطوط ریلی را در تهران می‌داند، گفت: وی نمی‌خواست این اتفاق رخ دهد ولی یک عده نخواستند و این مسائل پیش آمد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه تصریح کرد: 

 برخی افراد مسائلی را به وجود می‌آوردند که بین احمدی‌نژاد و قالیباف اختلاف بیندازند.

 

 


* 70 درصد بودجه


 

هاشمی رفسنجانی گفت: معمولا تا 8 ماه اول سال با فرض اینکه اعتبارات مصوب شده از سوی دولت به مترو اختصاص می‌یابد صبر می‌کنیم و در صورت دریافت نشدن اعتبارات آن را مطرح می‌کنیم.

 

 

وی با اشاره به اینکه تعدادی واگن همچنان به دلیل کمبود بودجه در گمرک بندرعباس مانده است، اظهار داشت: همه تلاش خود را می‌کنیم که تا چند روز باقی مانده سال 165 میلیارد تومان بودجه را برای مترو دریافت کنیم هر چند وقت کافی برای هزینه کردن آن نداریم.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه دور قاب‌چین‌ها میانه ما را بر هم می‌زنند، گفت:  

 

تأمین نشدن بودجه مترو نتیجه‌ای جز معطل ماندن برای قطعات مترو و تأخیر در حرکت قطارها ندارد.


 

 

* باید غضنفرها را پیدا کرد


هاشمی رفسنجانی اظهار داشت:  

در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و احمدی‌نژاد اجازه دریافت وام از بانک‌های خارجی را می‌دادند، از این طریق وام 5/8 ساله برای خرید واگن دریافت کردیم و هنگام خرید این نکته ذکر شده است که بازپرداخت آن بر عهده دولت است.

 


* بدهی‌ مترو به بانک‌ها از مرز 400 میلیارد

وی ادامه داد: در حال حاضر مجموع وام‌های بازپرداخت نشده‌ از مرز 400 میلیارد تومان گذشته است به عبارت دیگر از آخرین سال ریاست جمهوری سید محمد خاتمی تاکنون مبلغی برای این مورد هزینه نشده است.

         پرداخت نشدن بدهی مترو به بانک‌ها برای زمین زدن متروست


 

 این اعتبارات برای زمین خوردن مترو انجام می‌شود در حالی که بازپرداخت وام‌ها به عهده دولت است.  

وی گفت: در مواردی که مجبور هستیم برخی از محصولات را از خارج کشور وارد کنیم، برای ما سود بازرگانی یا گمرک در نظر گرفته شود، بر این اساس بندی در قانون بودجه تحت عنوان «بودجه جمعی خرجی» قرار دارد که به این معناست که مترو را به گمرک بدهکار می‌کند، ولی دولت پول را مستقیماً به گمرک پرداخت خواهد کرد 

 

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در حالی که 29 میلیارد تومان به گمرک بدهکار هستم ولی تاکنون 4 میلیارد تومان برای این امر از دولت بودجه دریافت شده است.

وی افزود: نتیجه بدهی مترو به گمرک این می‌شود که جنس‌های مترو در گمرک بماند و اجازه ترخیص آن‌ها داده نشود.  


* اگر حرف ناحق بزنم؛ مرا در این پست


وی به بودجه‌ای که سال آینده از طرف دولت باید به مترو پرداخته شود اشاره کرد و گفت: آنچه دولت در نظر گرفته بود و در مجلس مصوب شده 355 میلیارد تومان است

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این پرسش که وضعیت واگن‌هایی که در تعمیرگاه به سر می‌برند چگونه است؟ گفت 

 

حدود 15 تا 17 درصد از قطارها به دلیل تأمین نشدن بودجه قطعات یدکی در تعمیرگاه بودند که با تزریق این پول از طریق شهرداری تهران، این قطارها در اسفند مورد استفاده قرار گرفتند.

·         نیمی از واگن‌ها از تعمیرگاه خارج شده‌اند  

وی افزود: در حال حاضر حدود 8 درصد قطارها در تعمیرگاه به سر می‌برند.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در پاسخ به این پرسش که در روزهای باقی مانده سال چه تمهیداتی برای ازدحام جمعیت موجود در مترو اندیشیده شده است؟ گفت: تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که با کمک مالی شهردار تهران تعدادی از قطارها را از تعمیرگاه خارج کنیم.  

 ضمن اینکه محمدباقر قالیباف شهردار تهران این قول را داده است که در سال آینده مشکل واگن در مترو را حل کند

 

به نقل از فرارو

کد مطلب : 43576

25 اسفند 1388 ساعت 9:42

محمدباقر قالیباف شهردار تهران - هاشمی رفسنجانی-سید محمد خاتمی -احمدی‌نژاد- محسن هاشمی رفسنجانی- خبرگزاری فارس- فارس – فرارو – خبرگزاری فرارو- فارس نیوزمدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه- محمدباقر قالیباف شهردار تهران - هاشمی رفسنجانی-سید محمد خاتمی -احمدی‌نژاد- محسن هاشمی رفسنجانی- مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه- محمدباقر قالیباف شهردار تهران - خبرگزاری فارس- فارس – فرارو – خبرگزاری فرارو- فارس نیوز هاشمی رفسنجانی-سید محمد خاتم خبرگزاری فارس- فارس – فرارو – خبرگزاری فرارو- فارس نیوزی -احمدی‌نژاد- محسن هاشمی رفسنجانی- مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه- محمدباقر قالیباف شهردار تهران - هاشمی رفسنجانی-سید محمد خاتمی -احمدی‌نژاد- خبرگزاری فارس- فارس – فرارو – خبرگزاری فرارو- فارس نیوز محسن هاشمی رفسنجانی- مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه-خبرگزاری فارس- فارس – فرارو – خبرگزاری فرارو- فارس نیوز

 

 

 
نظرات 1 + ارسال نظر
.:: علی ::. پنج‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:29 ب.ظ http://norouzshop.mihanblog.com

^^^^^^^^^^^^^^^^#####^^^^####^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^#^#^#^^^^#^^^^^#^^^^^
^^^^^^^^^^^^^#^#^^#^^#^^^^^#^^#^^^^
^^^^^^^^^^^^^#^#^#^#^#^^^##^^^#^^^^
^^^^^^#^^^^^#^^^#^#^#^####^^^#^^^^^
^^^^^^##^^^^#^^^#^#^^^^#^^^#^#^^^^^
^^^^^^###^^^^#^^^#^#^^^#^^#^^^#^^^^
^^^^^^#####^^^#^^#^^#^^##^^^^^#^^^^
^^^^^^^#####^^^############^^##^^^^
^^^^^^^^^^##^^^^##^^^^######^^^^^^^
^^^^^^^^^^^##^^###^####^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^#####^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^###^^^^####^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^##^^^^^^^#####^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^##^^^^^^^^^^####^^^^^^^^^^^
^^^^^^^##^^^^^^^^^^^^###^^^^^^^^^^^

سلام دوست گرامی

وب خیلی خوبی داری [قلب][گل][گل]

همین جور داشتم برای خودم تو نت میگشتم وب قشنگت رو دیدم[قلب]

کارت خیلی خوبه بهت تبریک میگم[گل]

یه سر به وبلاگ من هم بزن اگه خواستی و دوست داشتی بگو تا لینکت کنم

منتظرم ها

یادت نره

http://norouzshop.mihanblog.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد