أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

علت اصرار بر تکرار اظهارات تأویل‌پذیر چیست؟

  

اسفندیار رحیم مشایی به خبرگزاری جمهوری اسلامی رفت تا در نشستی خبری اعلام کند که از سرلشکر سید حسن فیروزآبادی ‌رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح شکایت می کند. 

 

به گزارش رجانیوز، مشایی در ایرنا گفت:  

 

 

 

 

 

 

‌به خاطر اتهاماتی که از سوی او به من وارده شده محق هستم از مسیر قضایی موضوع را پیگیری کنم و این کار را برای تنویر افکار عمومی انجام خواهم داد. ‌ناچارم این اتهامات بد و موهن را از طریق دستگاه قضایی پیگیری کنم. 

همچنین بنا به خبری که دفتر رئیس جمهوری به رسانه ها ارسال کرده است،‌ مشایی شب گذشته در جمع تعدادی از دانشجویان گفته است: برخورد سطحی، چکشی و غیر عادلانه از سوی برخی اندیشمندان و فعالان حوزه دین با مباحث مطرح شده موجب تأسف است و موجب نهادینه شدن یک رفتار غلط در سطح عموم جامعه می شود. 

مشایی در عین حال گفته است: بسیاری از واکنش‌ها را دلسوزانه می‌دانم، اما معتقدم برخوردهای دور از استدلال و فاقد مبانی و آداب نقادی برخلاف هدف‌گذاری برخی دوستان، موجب اقبال جامعه به سوی دیدگاه‌های ارایه شده می‌شود، زیرا قاطبه مردم دلسوزی برای دین را با ناسزاگویی، اتهام زنی و بالا بردن صدا به رسمیت نمی‌شناسند و فقط برخورد انسانی، علمی و اخلاقی را می‌پسندند. 

روز گذشته سردار فیروزآبادی با انتقاد شدید از طرح موضوعاتی چون مکتب ایرانی اظهار داشته بود: این قبیل اظهارات را انحراف و جرم علیه امنیت ملی و حمله به ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی می دانیم. 

آیت الله مصباح یزدی نیز در انتقاد از اظهارات مشایی در همایش ایرانیان خارج از کشور گفته بود: 

 کسانی که بی‎شرمانه مکتب ایران را به‌جای مکتب اسلام معرفی می کنند، خودی نبوده غیرخودی‌اند و باید حواسمان جمع باشد. شما که ادعای خط امام می کنید، امام راحل در کدام سخنرانی خود از اسلام ده بار سخن نگفت و از ایران نام برد؛ ما که پیرو او هستیم باید همان روش را ادامه دهیم. 

دکتر احمدی ن‍ژاد نیز امروز پس از جلسه هیات دولت،‌ با حمایت از مواضع مشایی و اعلام این که فضای اندیشه و بحث باید باز باشد،‌ نکته قابل توجهی را اعلام کرد:  

 

برخی دنبال این هستند که موضوع دشمنان کشور، توطئه آمریکا، تحریم های غیرقانونی و همراهی برخی با آنان را به موضوع دست دوم و سوم کشور تبدیل کنند. 

در روزهای گذشته طیف هایی از اصولگرایان که اکنون در صف منتقدان رئیس جمهور قرار دارند،‌ حملات تندی به دولت کردند و ماجرای اظهارات مشایی را به مساله اول کشور تبدیل کردند و در این راستا به تسویه حساب با احمدی ن‍ژاد و دولت دهم پرداختند. 

از سوی دیگر نیز شخصیت های برجسته ای مانند آیت الله مصباح یزدی و سردار سرلشکر فیروزآبادی به انتقاد از مواضع مشایی پرداختند اما کوشیدند تا با توصیه جدا کردن خط مشایی از احمدی ن‍ژاد، ‌حمایت‌شان از دولت نهم و دهم را اعلام کنند.  

 

همچنان که این شخصیت ها در چند سال گذشته صمیمانه و مقتدرانه حمایتشان از دکتر احمدی نژاد و دولتش را اعلام کرده بودند و به همین خاطر مورد هجوم شدید سران فتنه و باندهای قدرت و ثروت قرار گرفته بودند. 

اکنون نیز به نظر می رسد،‌ آقای اسفندیار رحیم مشایی به جای شکایت کردن از استوانه های واقعی انقلاب اسلامی مانند سردار بسیجی سید حسن فیروزآبادی از اظهارات اشتباه و البته تاویل پذیرش عذرخواهی کند تا مکر ماکرین مخالف دولت متدین و انقلابی به خودشان باز گردد. 

در عین حال، مشخص نیست دلیل اصرار بر ادامه بیان اظهارات چیست و حتی اگر در خوشبینانه‌ترین حالت این اظهارات از عمق خاصی برخوردار نباشد و دریافت‌های منفی از آن ناشی از سوء برداشت به‌دلیل ناتوانی گوینده در بیان باشد و تعمدی در زمینه تکرار اظهارات تأویل‌پذیر نباشد، ادامه این رویه موجب شکنندگی بیشتر وحدت  است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد