أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

أین عمار......!

امروز وظیفه همه روشنگری است! تکلیف امروز ما:حماسه سیاسی...حماسه اقتصادی

تحلیل CNN از پیامد بسته شدن تنگه هرمز

 

سی ان ان تاکید کرد اگر تنگه هرمز حتی برای یک ساعت بسته شود قیمت نفت حداقل 50 درصد بالا می رود.
به گزارش روزنامه کیهان چارلز هادسون در گزارشی برای شبکه تلویزیونی سی ان ان که روز جمعه 16 دی 1390 (6 ژانویه 2011) پخش شد گفت کارشناسان عقیده دارند بر خلاف آنجه کشورهایی مانند آمریکا ادعا می کنند اگر تنگه هرمز حتی به اندازه یک ساعت مسدود شود قیمت نفت به دو برابر مقدار کنونی افزایش خواهد یافت.

متوسط قیمت نفت در بازارهای جهانی هم اکنون بیش از یکصد دلار است.

هادسون در توضیح این مطلب گفت: «ایران دومین صادرکننده بزرگ نفت خام در میان کشورهای عضو اوپک است. نکته مهم ان است که ایران تنگه راهبردی هرمز را در کنترل خودش دارد و می تواند ان را مسدود کند.
پهنای تنگه هرمز حدود 34 کیلومتر است. تنگه هرمز به منزله بزنگاه جابجایی محموله های نفتی در منطقه است. محموله های نفتی امارات عربی متحده و کویت و عراق از طریق همین تنگه جابجا می شود.

این به معنای ان است که یک ششم نفت تولیدی در جهان از طریق تنگه هرمز جابجا می شود. یک سوم محموله های نفتی که از طریق دریا جابجا می شود از طریق این تنگه است».

وی اضافه کرد: «برخی از کارشناسان می گویند اگر تنگه هرمز فقط یک ساعت بسته شود، قیمت نفت دست کم 50 درصد افزایش خواهد یافت».

 وی در پایان گفت: «بسته شدن تنگه هرمز سبب افزایش شدید قیمت نفت خواهد شد و درشرایطی که اقتصاد جهانی با مشکلات جدی مواجه است، افزایش قیمت نفت سبب به خطر افتادن روند بهبود اقتصاد جهانی خواهد شد».
نیروی دریایی ارتش در دو هفته گذشته رزمایش ولایت 90 را در تنگه هرمز برگذار و عملا ثابت کرد توانایی مسدود کردن تنگه برای مدت زمانی طولانی را دارد. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد